Bedrifter mottar millioner av miljøpriser – de selger elbiler til Norge

SVTs Consumers Plus-redaksjon anmeldt eksport av elbiler som har fått statlig støtte for kjøring på svenske veier, men som i mange tilfeller havner i Norge i stedet.

Når redaksjonen ser nærmere på, viser det seg at enkelte selskaper har mottatt supermiljøbilpriser for biler eksportert like etter kjøpet. Én av fem elbiler som eksporteres i år forlot landet i løpet av seks måneder, viser redaksjonens anmeldelse.

Eksportert allerede innen to uker

Et selskap som eksporterte flere biler kort tid etter å ha betalt supermiljøbilpremien er Rentandgo Kungsbacka AB. De mottok totalt 1,4 millioner SEK i 2018 for 35 elbiler som ble eksportert etter gjennomsnittlig 38 dager. De som hadde vært kortere i Sverige ble eksportert etter 13 dager.

– Grunnen til at vi solgte disse bilene i Norge er at vi plutselig hadde et parti med biler som ble bestilt til leie gjennom Rentandgo AB, men leieavtalen sviktet og vi sitter igjen med biler vi ikke trengte, sier Christian Skaar i Rent and gå.

– Da var det ingen annen mulighet enn å selge dem. I dette tilfellet i Norge, da de kunne ha kjøpt alle bilene på en gang.

Bedrifter mottok millioner

Laxdalen Transport i Karlstad er et annet selskap som eksporterte biler kort tid etter å ha mottatt penger fra Supermiljøbilprisen. De fikk 1,4 millioner SEK i 2018 for biler som har vært i Sverige i gjennomsnitt 123 dager.

Plus-redaksjonen har vært i kontakt med Peter Höglund fra Laxdalen, som svarer at han ikke ønsker å la seg intervjue.

Miljøvernministeren: «Ingen system er vanntett»

Det viser også anmeldelsen at nesten hver tiende av elbiler som selges i Sverige har blitt eksportert og at det er betalt rundt 60 millioner supermiljøbilpremier for disse bilene.

Det innrømmer miljøvernminister Karolina Skog (MP). at det er et problem, men mener at blant annet det nye systemet (bonus malus *) for premiene til elbiler i kraft fra 1. juli 2018 bør rette opp dette «tapet».

– Da vi designet bonus malus-systemet ble det jobbet for å redusere risikoen for lekkasjer, men så vidt jeg vet finnes det ikke noe som heter et helt vanntett system, sier Karolina Skog.

Se del 1 av Plussanmeldelse «The Missing Electric Cars» – nå i SVT Play

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *