Analytikergruppen kommenterer Zoomabilitys Q1-rapport

16. mai 2023 ga Zoomability ut selskapets delårsrapport for årets første kvartal. Nedenfor er noen punkter vi har sett nærmere på i rapporten:

  • Foreløpig år startet, men flere operasjonelle fremskritt er gjort
  • Den økte moderasjonen i markedsinnsatsen har ført til lavere driftskostnader
  • Høyttalerne er igjen på spente nivåer

Foreløpig start på året…

Nettoomsetningen for første kvartal 2023 var ca SEK 1,6 millioner (1,6), tilsvarende en vekst på 1,6 % fra år til år og en nedgang på -4,5 % år-til-år kvartalsbasis. Ser vi på vårt helårsestimat på SEK 8,8 millioner, eller SEK 2,2 millioner/kvartal, ble resultatet lavere enn estimatene, samtidig hadde vi tatt i betraktning at tilskuddet av lavere enn forventet kapital i Q4-22 var forventet å føre til mer moderasjon i både markedsinnsats og produksjonstakt, og dermed dempe veksten, i løpet av H1-22 inntil ytterligere kapitalutvidelser er sikret gjennom kommende TO2 eller gjennom annen finansieringsløsning.

…men flere operasjonelle fremskritt er gjort

Både under og etter kvartalet ble det meste av de positive nyhetene presentert, noe som posisjonerte Zoomability for mer vekst fremover. Som et ledd i å styrke Zoomabilitys markeds- og salgsaktiviteter, og dermed legge et solid grunnlag for fortsatt vekst, ble Mathias Lewén ansatt som ny VP for salg og markedsføring i løpet av første kvartal 2023. Mathias har lang erfaring innen internasjonal markedsføring og har tidligere hatt roller som bl.a. som VP of Communication and Communication Manager i Atlas Copco, samt administrerende direktør i industriautomasjonsselskapet Koteko, og bidrar dermed med viktig kjernekompetanse til Zoomability. En viktig vekstdriver for Zoomability i 2023 og utover er å gjenvinne tapt terreng i det amerikanske markedet, etter to år påvirket av pandemien, ved å utvide forhandlernettverket. Allerede i år 2023 har Zoomability-distributøren McCabe Outdoor Mobility ansatt syv forhandlere i seks forskjellige stater, og i tillegg har Zoomability kommunisert et eksplisitt mål om å ha minst 15-20 forhandlere i USA i år og i år 2024. én forhandler i hver stat og tre til fem forhandlere i Canada. Zoomability har med andre ord kommet langt og oppnåelse av det fastsatte målet vil gi en betydelig større mulighet for økt markedstilstedeværelse og salgspotensial i landene.

I tillegg har Zoomability ansatt nye distributører i Belgia, Nederland og Hong Kong, hvor sistnevnte er et nytt marked for selskapet og ifølge Analyst Group et spesielt attraktivt marked gitt at regionen består av ulike ruter. naturalistisk og er godt tilpasset funksjonshemmede. Zoomability mottok også rullestoldirektivet (EN12184) godkjenning i løpet av Q2 23, noe som kan tillate offentlige tilskudd i andre land og regioner, inkludert Norge, mens godkjenningen letter Zooms registrering som medisinsk utstyr klasse 2 av US FDA.

Analytikergruppen er positiv til Zoomability sin operasjonelle fremgang mot år 2023, da disse fører til en forbedring i salgspipeline fremover. På den annen side, med økt markedsføringsinnsats i USA, utvidet forhandlernettverk, og vedtak av rullestoldirektivet, stilles det større krav til styrket arbeidskapital for å kunne møte økt etterspørsel.estimert som følge av investeringene. For å øke produksjonstakten i fremtiden tok Zoomability et lån på SEK 2,5 millioner fra Almi Företagspartner i løpet av andre kvartal 2023, noe som gjør at selskapet kan eksekvere mer på økningen i etterspørselen, noe Analyst Group forventer vil føre til forbedret salg de neste kvartalene.

Større tilbakeholdenhet i markedsføringen har ført til lavere driftskostnader

I løpet av første kvartal 23 var bruttomarginen (justert for balanserte kostnader) 24,1 %, en forbedring fra tilsvarende kvartal i fjor (20,1 %) og sammenlignet med fjerde kvartal 21 (-8 ,1 %). Zoombarhetsinntekter fortsetter å være på relativt lave nivåer, og det er grunnen til at bruttomarginen svinger mellom kvartalene og reflekterer ikke et «normalisert» nivå på bruttomarginen, men er snarere en effekt av lagerakkumulering eller regnskapsmetode. Bruttomargin er derfor fortsatt noe vanskelig å tolke inntil inntektene når høyere, og enda mer kontinuerlige, nivåer og zoombarhet øker produksjonen.

Driftskostnadene var SEK 2,1 millioner i kvartalet, tilsvarende en nedgang på ca. 30 % fra år til år og ca. 21 % kvartal-over-kvartal, noe som var omtrent i tråd med estimert av Analyst Group, slik vi vurderte Zoomability til å være. mer dempet i markedsføringstiltak i løpet av H1-23 gitt utfallet av fortrinnsrettsemisjonen som ble gjennomført i Q4-22. Analystgruppen anslår at denne begrensningen vil fortsette i de kommende kvartalene, selv om lånet tatt fra Almi gir større spillerom til markedsføringsbudsjettet, for så å øke litt i løpet av H2-23 ettersom Zoomability sikrer ytterligere finansiering, potensielt gjennom neste TO2. EBITDA-resultatet var SEK -1,4 millioner i løpet av Q1-23, en markant forbedring fra Q1-22 (-2,7), som primært er en effekt av strømlinjeformede personalkostnader og redusert markedsinnsats, kombinert med relativt uendret nettoomsetning versus AA.

Høyttalerne er igjen på spente nivåer

I løpet av kvartalet tilførte Zoomability netto kontanter på SEK 4,2 millioner fra sin fortrinnsrettsemisjon i desember 2022, men kombinasjonen av fortsatt lageroppbygging, betaling av mest utestående leverandørgjeld, investering i immaterielle eiendeler og tilbakebetaling av tidligere inngåtte lån, reduserte likviditet med SEK 0,1 millioner kvartalsvis og utgjorde SEK 0,7 millioner ved utgangen av Q1-23. Likviditetstrekket var mer enn estimert av Analyst Group, og selv om Almis nye lån skaper et pusterom, er den kommende TO2 fortsatt avgjørende for at Zoomability skal kunne dekke arbeidskapitalbehovet i løpet av de resterende delene av året 2023. kapitaltilførsel mislykkes, mener analytikeren at konsernet har stor sannsynlighet for at Zoomability vil trenge å skaffe kapital andre steder i løpet av Q2-23 eller tidlig Q3-23.

oppsummert Analytikergruppen mener at faktorene som har hindret veksten historisk, så vel som i dag, har vært tilgjengeligheten av kapital da virksomheten som sådan krever arbeidskapital ettersom salgsvolumet øker. På den annen side må Zoomability øke salget for å kunne vise svarte tall, noe som utgjør en vanskelig balanse for selskapet. Ifølge Analyst Group ville en større kapitalinnsprøytning gitt Zoomability bedre forutsetninger for å utnytte selskapets potensiale og møte etterspørselen, selv om det også byr på vanskeligheter gitt selskapets nåværende verdi. På den annen side mener analytikergruppen at Zoomability operasjonelt har startet året positivt gjennom vedtak av rullestoldirektivet, utvidet nettverket av forhandlere i USA, inngått kontrakt med nye distributører og rekruttering av en ny VP Sales & Marketing, som sammen med en konkurransedyktig og unikt produkt i et stort voksende marked, gir et styrket salgspotensial.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *