Analyse: SAS går en dramatisk sommer i møte

«At et selskap som forventes å ha 28 millioner passasjerer i år har to (2) misfornøyde passasjerer i begynnelsen av juli burde ikke være gode nyheter»

I dag ligger Sveriges største nyhetskanal Aftonbladet på topp med en sak om SAS. Kritikere av SAS» leie av wetlease-fly over sommeren fant to personer skeptiske. Den ene er avisansatt, den andre er SVT økonomisk kommentator Alexander Norén.

Den første lurer på om SAS er blitt «en drittselskap».

Norén er litt mer nyansert, lurer på hvordan selskapet har det og om de har gått for langt…

Han måtte bytte fly fordi den latviske Smartlynx wet lease-trallen hadde tekniske problemer.

Siste ord i artikkelen går til den nye stemmen til norsk presse Tonje Sund, leder for medierelasjoner i SAS Norge, som lover «at sikkerhet er vår førsteprioritet».

At et selskap som forventes å ha 28 millioner passasjerer i år har to (2) misfornøyde passasjerer i begynnelsen av juli burde ikke være store nyheter.

Men nå er nyhetene tørre og SAS er et magisk ord for tittelen. Nesten like sterk som Bianca Ingrosso og Marabou. Jeg nevnte at SAS denne sommeren har 15 wet-leasede ikke-skandinavisk bemannede fly som flyr med administrerende direktør Anko van der Werff i Almedalen. her kan du lytte svaret hans i intervjuet mitt.

«Min gjetning er at 95 prosent av passasjerene sommeren 2023 er uvitende om hva som står på utsiden av flyet»

Anko testet to fly selv og var veldig fornøyd med opplevelsen.

Min gjetning er at 95 prosent av passasjerene sommeren 2023 er uvitende om hva som står på utsiden av flyet og at personalet kun snakker engelsk. Spesielt hvis de flyr til Europa. Problemet for globale flyselskaper er sistnevnte prosentandel. For det første er de veldig frittalende og elsker å dele sine meninger på sosiale medier. De har ofte et slags målkort og er livredde for å gå glipp av noe. Som et resultat ser de på seg selv som eksperter og talsmenn og blir lett fornærmet.

En fornøyd kunde forteller få om opplevelsen sin. En misfornøyd person forteller alt og alle om det.

Problemet for SAS er at dette må legges til alle selskapets andre problemer.

Nyheter vil regne utover sommeren om hvem som blir den nye eieren av SAS, hvilke krav de har og hvordan EU, Ryanair og ja, tenkere som din virkelig tenker.

Det vil gi et teppe av tvil når folk skal velge hvilket selskap som skal ta dem til Middelhavet. Den siste kvartalsrapporten viste at selskapet fortsetter å vise røde tall, men det er fortsatt mye penger i kassen. Indikerer at SAS selger billetter godt for øyeblikket. Som dere vet bestiller vi turene våre senere etter pandemien.

Men bekymring er det verste med dating…

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *