Analyse: Ny politisk kamp om Bromma flyplass

Flyplassen på ni liv. Ja, selv om Bromma lufthavn har eksistert siden 1936, har den vært gjenstand for flere diskusjoner om nedleggelse de siste tiårene. Allerede på 1980-tallet ble de første planene om å legge ned Bromma lansert.

Imidlertid forblir flyplassen selv om terminalbygningene ekko sørgelig tomme etter drastisk reduserte reiser under korona-pandemien.

I forrige periode ble S/MP-regjeringen kastet av Riksdagen i saken. I 2016 vedtok de fire borgerlige partiene og Sverigedemokraterna en utlysning om å bygge ut Bromma flyplass og opprettholde den til 2038.

Siden da og frem til nå har S/MP-regjeringen ligget lavt på saken.

Han ser sin sjanse i pandemien

Men det kraftige fallet i flytrafikken under korona-pandemien gjør at regjeringen nå ser muligheten for å stenge flyplassen permanent. I tillegg sa det statlige selskapet Swedavia i en rapport til regjeringen at med tanke på den kraftige nedgangen i flytrafikken under pandemien, er det ikke økonomisk forsvarlig å fortsette driften av Bromma.

For De Grønne vil en nedleggelse være en stor politisk seier. For sosialdemokratene er spørsmålet mer komplisert. Partiet ønsker å sikre en utvidelse av Arlanda for å takle trafikkmengden som på sikt kan bli resultatet blant annet av nedleggelsen av Bromma. I sin dokumentasjon til regjeringen foreslår Swedavia også nye investeringer i Arlanda, men meldingene på dette punktet var nokså uklare da regjeringen holdt pressekonferanse i dag.

Her trenger vi mer klarhet dersom vi ønsker at regjeringen skal kunne få støtte i Riksdagen for vedtaket om å avvikle Bromma. Flere opposisjonspartier er sterkt kritiske til budskapet som gis i dag. For regjeringen er det imidlertid nok at Senterpartiet skifter fot i saken. Da ville man fått riksdagens flertall tvunget til å gi grønt lys til nedleggelsen.

Men Senterpartiet hører i stedet sterk kritikk av dagens kunngjøring, spesielt at Bromma bør stenges før det er en plan om å bygge ut Arlanda. Det kommer imidlertid ingen fasitmelding fra partiet før regjeringen har utredet saken og lagt fram konkrete forslag.

Frem til Riksdagen

Selv om et nedleggelsesvedtak formelt sett er en regjeringssak, vil saken bli henvist til Riksdagen. Bakgrunnen er kunngjøringen om videreføring av virksomheten frem til 2038, vedtatt av Riksdagen for noen år siden.

Men uklarhetene rundt Brommas nedleggelse handler ikke bare om hva som vil skje med Arlanda. Et annet aspekt er problemet med beredskap. Både ambulanse- og slokkefly er stasjonert i Bromma. Hvordan opprettholde en slik beredskap ved stenging er en av sakene som nå skal utredes.

Et annet problem er hvordan flytrafikken over hele landet påvirkes av nedleggelsen av Bromma lufthavn. Regionale og lokale representanter, inkludert sosialdemokrater, advarer om reduksjon i transportmuligheter til og fra Stockholm.

Denne kritikken høres blant annet fra Nord-Sverige og Gotland. Swedavia skriver også i sin rapport til regjeringen at «det er en risiko for at tilgjengeligheten av flyreiser til visse steder kan bli kompromittert av en for tidlig stenging av Bromma».

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *