5 ting svenske skrekkfilmskapere bør tenke på | MovieZine

Den nye svenske skrekkfilmen «Canceled» er slaktet av kritikerne og vi blir nok en gang minnet om hvor vanskelig det er for oss svensker å bryte inn i sjangeren. Her er noen nyttige tips for fremtidige filmskapere.

Skrekkfilm har alltid vært en sjanger som appellerte til publikum som er ivrige etter en hulk av frykt. Bare i år har «Scream VI», «M3gan» og «Insidious: The Red Door» brakt inn hundrevis av millioner av dollar over hele verden. Selv om sjangeren ofte blir kritisert av kritikere, er det også rom for talent og kvalitet, slik regissører som Guillermo del Toro, Ari Aster og Jordan Peele har vist.

Mens mest skrekk kommer fra USA, kommer mange bemerkelsesverdige sjangerfilmer også fra Europa, inkludert Skandinavia. Akkurat i år kom den norske «De oskyldga», den danske «Speak No Evil» og den finske «Ruva». Men her er Sverige av uvanlige grunner noe av en sort får.

I år bestemte multitaskeren Joakim Lundell seg for å produsere en skrekkfilm, «Blair Witch»-stilen slasherfilmen «Feed». Filmen var noe av en uvanlig svensk skrekk som fikk en relativt lav mottakelse fra kritikere og en enda større påskjønnelse fra publikum, som til og med ga den publikumsprisen på Filmgalaen.

Nå er Lundells oppfølger, «Canceled» ute på kino, og denne gangen er ikke kritikerne tilgivende. Den ble nesten utelukkende saget opp til anklene og havnet dermed i den stadig voksende haugen av tyrkisk-svensk skrekk, selv om publikum lojalt møtte opp til kinoen. For selv om Tomas Alfredsons juvel «Låt den rette personen komme inn» stadig har hevet listen, har den svenske filmindustrien vært plaget av utstrakte titler som «Evil Ed», «Det okända», «Frostbiten» og «Strandvaskaren». Selv kultfilmen «The Visitors» er kanskje bedre kjent for å være utilsiktet morsom heller enn god.

Hva kan svenske regissører tenke på som vil prøve seg på skrekksjangeren for å lykkes? Her er noen tips.

1. Svenske miljøer

En av grunnene til at «Släpp den rette inn» er en av få svenske thrillere som faktisk fungerer, er ikke bare at den handler om en vampyr, men en vampyr i Blackeberg. Selv de som ikke er kjent med den spesielle forstaden kjenner igjen Stockholms skyskrapere og interiøret fra 1980-tallet. Sverige har mange kjente miljøer å bruke for skrekkscenarier. «Feed» gjorde effektiv bruk av et sikkert anonymt naturlig miljø mens «Karusell» den foregår på noe gulblått som Liseberg. Hvilke andre svenske miljøer er det for å skremme? Bruk fantasien din!

2. Historier som involverer

Like morsomt som det er å gjenkjenne svenske miljøer i skrekkfilmer, er det enda viktigere å ha historier å forholde seg til. «Snakk ikke ondt» Jeg brukte det paret du møter på ferie og deretter ønsker å fortsette vennskapet og settingen fungerte utmerket for en psykologisk og skummel thriller. «Ruva» handler om en tenåringsjentes prestasjonsangst som resulterer i en freak. Skrekk trenger ikke alltid handle om noe fremmed som truer, men det kan bli enda mer spennende hvis det kommer innenfra.

3. Skuespillere vi liker

Selvfølgelig bør nye og uprøvde talenter få en sjanse i film, og i skrekksjangeren selger ofte attraktive unge menn i hovedroller. Men Sverige har en så stabil skuespillerelite at tanken kiler hva noen av våre mest arrede veteraner kan få til i en skrekkfilm. «Besøkende» er en svært populær kultfilm også for tre av våre mest kjente stjerner i hovedrollene. Tenk å se Helena Bergström i en «legacy» type rolle? Eller Jonas Karlsson som seriemorder i «Black Phone»-stil? Alt er mulig!

4. Perfekt manuset ditt

Både skrekkfilmer og svenske filmer generelt lider ofte av ett grunnleggende problem: manuset. Uansett stort budsjett, talent foran og bak kamera, høy produksjonskvalitet osv. er det i historien med karakterene og dialogene filmen lander. Mange skrekkregissører tar nesten livet av seg i et forsøk på å skremme, men glemmer at vi må tro eller i det minste bry oss om hva som skjer. Vi forplikter oss faktisk til skjebnen til en helt som er sårbar for raskt glemte sprang. Det er en grunn til at «Let the Right One In» vant Gold Bug for beste manus, men den spilte også inn over 93 millioner kroner.

5. Lek med det overnaturlige

Naturligvis er det interessant å utforske menneskelig ondskap i en psykologisk thriller – eller til og med tilby det gode gamle blodbadet i slasher-form. Men for å appellere til og overraske det relativt krevende skrekkpublikummet, trengs det nye, friske og morsomme ideer. Der kan svensk kino lære mye av Norge, som kombinerte klassiske og overnaturlige monstre med samfunnsrelevante temaer – som nazizombier i «Død snø», en varulv med vikingopprinnelse i «Vikingavargen» eller en lesbisk universitetsstudent i «Carrie». krefter som ligner på «Thelma». Det nordiske klimaet er ingen hindring for de overnaturlige fenomenene vi er vant til i amerikanske filmer.

I tillegg til «Karusell» i oktober, har vi også den kommende skrekkkomedien «Konferensen», den norske filmatiseringen av «Handling the Undead».

Hva vil du se i en kommende svensk skrekkfilm?

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *