-
•
-
Av: Jan Tangring
-
-
-
Amerikanske Waymo har så langt utviklet sin førerløse taxitjeneste på ombygde standardbiler. Nå som selskapet tar steget mot en ekte rattløs robottaxi, er det Kinas Geely som blir leverandøren. Modellen heter Zeekr og er utviklet i Gøteborg.
Så langt har du bare sett robottaxier på utstillinger.
Det er disse symmetriske skaplignende kjøretøyene der det ikke er ratt eller pedaler. De har vanligvis alle seter vendt mot sentrum slik at passasjerene kan se på hverandre. Robotaxin kan rulle fremover like lett som det gjør bakover.
Dette er kjøretøy utviklet eksklusivt for passasjerer, ikke for sjåfører.
Waymos første robottaxi valgte imidlertid å plassere alle setene i samme retning – kanskje det er mer komfortabelt faktisk?
Fra utsiden ser den mer eller mindre ut som en varebil, slank som den bare er i én retning. Gulvet er flatt. Det er ingen sentrale stolper for å lette inn- og utstigning. Den har stor takhøyde og god benplass.
Modellen heter Zeekr og er utviklet i Gøteborg.
I et tiår har Waymo foredlet sitt autonome kjøresystem og har de siste årene tilpasset det til et område i Phoenix, Arizona, hvor selskapet nå driver en førerløs kommersiell taxitjeneste på Fiat Chrysler Pacifica og Jaguar SUV-er. I-Pace ombygd.
Nå er det imidlertid på tide å introdusere et ekte robottaxidesign.
Sensorene og den autonome kjørecomputeren må være installert på Zeekr-elbilen. Systemet er allerede tilpasset for å fungere på Waymos selvkjørende lastebiler også.
Zeekr vil bli lagt til Waymos taxiflåte «i løpet av de neste årene», Waymo skriver.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»