Derfor har Lundstedt, leder for en av Sveriges største private arbeidsgivere, en lignende begrunnelse som den som nylig ble foreslått av Investor-formann Jacob Wallenberg i SVTs «30 minutter» intervjuplan.
Der sa Wallenberg:
– Politikken slår ofte fast at næringslivet ikke ønsker å investere i atomkraft. Problemet er at hvis du skal investere i noe som skal fungere i 30, 40, 50 år, må du vite at du har lange kontrakter. Men lange kontrakter eksisterer ikke i dag. Klarer næringsliv og politikk å bli enige om lange kontrakter, så er jeg overbevist om at forholdene også kan finnes for å kunne finansiere seg selv.
Martin Lundstedt deltok denne dagen Anrop til det vestsvenske handelskammeret om hvordan store selskaper bør takle klimakrisen. I tillegg til SKF-ledere, Sweco og Lindex, var også Volvo Cars-sjef Håkan Samuelsson til stede.
Volvo Cars er inne det siste trinnet i å bestemme hvor en batterifabrikk skal bygges ved siden av Northvolt – som krever store mengder strøm. Ikke minst i Gøteborg og Skövde, der begge håper anlegget skal finne sted der, har det blitt notert med bekymring at Svenska Kraftnäts norske motsvarighet, Statnett, har varslet at de begrenser kapasiteten fra Sørøst-Norge til Vest-Sverige som følge av dette. at Sverige ikke har lovet å levere strøm i motsatt retning. Kapasitet mangler.
Under panelsamtalen ble Håkan Samuelsson spurt om han er bekymret for situasjonen. Han sa:
– Absolutt ja, vi trenger tiltak, vi ser allerede i dag at effekten uteblir. Og hvis vi bygger nye fabrikker for elbiler, tror jeg det skal ti prosent mer strøm til i landet for å lade opp bilene. Så vi trenger investeringer i primærenergi, og på det må vi løse energiproblemet med helt nye nett som gir bedre overføring. Det er nok her det trengs klarhet, at nå må det gjøres noe for dagens system. Ellers ville jeg vært veldig bekymret.
I motsetning til Jacob Wallenberg i SVT-intervjuet, tok ikke AB Volvos Martin Lundstedt ordet atomenergi i munnen. På den annen side understreket han at tiden er inne for politikken for å løse ulike målkonflikter, som motstand mot offshore vindenergi.
I samtale med DN sier Lundstedt at han fortsatt ikke ser det oppblåste energiproblemet som partipolitiker.
– Men det er en politisk sak som går utover mandatets vilkår, akkurat som forsvarskomiteen var, jeg tror vi må ha et endringsutvalg der vi er enige om at «vi synes dette er viktig, dette vil drive endring. som vi mener er bra for Sverige.»
Når Volvo-sjefen tar opp ideen om spesiell energiforberedelse, er det ikke et lite tegn. Han konfronterer dermed Forsvarskommisjonen. Det er et forum der regjeringen og alle riksdagens partier rådfører seg med hjelp fra sitt sekretariat om sikkerhets- og forsvarspolitikk med sikte på å oppnå bred konsensus.
Martin Lundstedt mener derfor at privat kapital er klar til å investere i mer energiproduksjon og sier det også kan gi god avkastning over lang tid for pensjonspengene.
Nevner du noe i kontakten med regjeringen og myndighetene?
– Ja, men absolutt. Dette er noe vi jobber mye med. Infrastrukturspørsmålet er en avgjørende del for at Sverige skal henge med her. Dette dreier seg dels om evnen til strømnettene til å fortsette produksjonen av primær grønn energi, men også ladeinfrastrukturen.
Når Martin Lundstedt advarer mot å gjøre partipolitikk ut av situasjonen og vil se det han kaller en endringsforberedelse, sier han at partier dermed på sikt «ville kunne dele en voksende kake».
– Her tror jeg vi må gå sammen og si at det er en politisk viktig sak, fordi det skal tas en del avgjørende vedtak, men det er ikke en politisk viktig sak. Jeg prøver å gi det videre.
Håper du på Magdalena Andersson her? Forstår hun hva du spør om?
– Sikker. Og jeg tror du og mange av de politiske lederne forstår det, men jeg tror vi må få en klar koordinering og si at dette er politisk, men ikke parti. Dette tør vi å satse på. Jeg tror at Sverige har en global mulighet i overgangen til den grønne plattformen og også til å lede an. Og gjør vi det, vil vi også garantere det vi kaller den svenske modellen i mange år fremover. Jeg håper det. Men det er alltid en risiko når vi går inn i et valgår, i noen tilfeller er det ikke spørsmålene man vinner valget på.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»