Lagt ut 27. desember 2021 kl. 15:54
Frio befester sin posisjon som den europeiske ledende innen vinkjellere, med disse skapene som lar deg holde flaskene dine under optimale forhold. Sarthois-gruppen har nettopp overtatt norske Temptech. Sistnevnte ble grunnlagt i 2004 og dominerer det skandinaviske markedet med 40 000 skap som selges årlig gjennom et nettverk av 2000 distributører i Norge, men også i Sverige, Danmark, Finland og femten andre land. Temptech designer sine kjellere, hvor produksjonen overlates til underleverandører i Europa og Asia.
Temptech legger til 15 millioner euro i omsetning til Frio-gruppen. Det nye konsernet, med 100 ansatte, nådde 75 millioner euro, hvorav halvparten utenfor Frankrike, sammenlignet med de 50 millioner omsetningen gruppen oppnådde tre år tidligere. «Helsekrisen har vært ganske positiv for husholdningsapparater og fritidsvarer generelt, og vi har dratt nytte av den», minnes Didier Grychta, president i gruppen hvis majoritetsaksjonær siden 2019 er Azulis Capital. BNP Paribas Développement, Arkea Capital og 40 % av Sarthe-ansatte er også aksjonærer.
Oppslag om drikkeklare viner
Samtidig lanserte Frio sin E-Cellar185 på markedet presentert som den første tilkoblede kjelleren på markedet. Selges under merkevaren La Sommelière, og er utstyrt med hyllesensorer. Dette lar deg ha denne beholdningen i sanntid, men også å vite når vinene dine når toppen. For dette er det nødvendig i kjelleren å fotografere hver etikett for å legge den til den virtuelle beholdningen av applikasjonen. Sistnevnte gjør resten og gir også tilgang til vininformasjon gjennom et partnerskap med Vivino-databasen, regnet som en av de best dokumenterte i verden.
Produktet er typisk rettet mot «vinentusiaster med mer enn 100 flasker, men som ikke holder styr på inn- og utganger av disse flaskene på papir eller Excel,» observerer Didier Grychta. E-Cellar185, som selges for nesten 4000 euro, er produsert i samarbeid med den elektroniske ingeniøren Eolane fra Angevin. Den er satt sammen i utkanten av Le Mans der Frio ligger.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»