Viaplay senker prognosen – den faller til tosifret

I dårligere tider har strømmetjenester gjort det bra så langt. Spørsmålet er om denne gangen blir den samme.

– Tidligere har vi sett at hjemmeunderholdning holder seg ganske bra. Man går kanskje ikke så mye på restauranter eller opplever sportsbegivenheter, og da blir det kjempeviktig, sier Anders Jensen, administrerende direktør i strømmeselskapet Viaplay, som tidligere het Nordic Entertainment Group (Nent).

Til tross for dette senker selskapet vekstforventningene for både i år og neste år i sin tredje kvartalsrapport. Noe som får 20 prosentandelen til å stupe etter hvert som markedet åpner.

– Det er en betraktning av verden rundt. Vi forventer at markedet vil avta noe det kommende året ettersom praktisk talt alle husholdninger vil komme under betydelig økonomisk press, sier selskapet.

Den vokser hovedsakelig i utlandet

For tiden vokser selskapet hovedsakelig internasjonalt. Antall betalende abonnenter økte i løpet av kvartalet med 78 % i forhold til året før, tilsvarende 879.000 nye abonnenter. Av disse hadde Viaplays internasjonale virksomhet 685.000 abonnenter, mer enn en dobling fra forrige kvartal.

Norden er et mer mettet marked for selskapet, hvor vekstforventningene kuttes med 20 % til 10 % for hele året.

Årsakene er ifølge selskapet et svakere annonsemarked, dårligere salg av premium-abonnement i Norge enn forventet og en avsluttet avtale med Telia.

– Selv om vi ser en nedgang i markedet, merker vi at færre kunder forlater oss enn tidligere. Det viser at hvis du har tjenester du liker, holder du deg og hopper ikke rundt på jakt etter nye, sier Anders Jensen.

Samtidig er konkurransen i markedet hard, selv fra amerikanske giganter som Disney, Amazon og Netflix.

«Må helle innhold»

Ifølge Anders Jensen har Viaplay fordelen av å være kundenes første- eller andrevalg i alle sine markeder.

– Dette gir oss en viss robusthet sammenlignet med mange andre. Da har vi et ganske unikt tilbud som spenner fra bred underholdning til sport. Det gir oss muligheten til å holde ut og holde ut selv i litt dårligere tider, sier han og fortsetter:

– Men det er ingen annen oppskrift å følge enn å fortsette å ha det gøy. Vi må sørge for at vi underholder og engasjerer kundene våre så mye som mulig.

Selv om selskapet forventer en nedgang, økte salget med 25 % i løpet av kvartalet. Anders Jensen beskriver det som «ganske unikt for et selskap i vekst i disse dager».

– Til tross for dette må vi, som alle andre, gjennomgå hvordan vi jobber med kostnader og hvordan vi investerer sunt langsiktig nå som markedet er tøffere, sier han.

Selskapet senker vekstprognosen for hele 2022 til rundt 20 % for konsernet som helhet. Tidligere var prognosen «minst» 28 %.

For Norden senker selskapet vekstprognosen fra 20 % til 10 %. På den ene siden gikk salget av premium-abonnement i Norge dårligere enn forventet, men selskapet sa også opp en avtale med Telia.

Viaplay melder om et resultat før skatt på minus 128 millioner SEK for årets tredje kvartal. Dette kan sammenlignes med et resultat på over 106 millioner svenske kroner i tilsvarende kvartal året før.

Analytikere hadde forventet et tap før skatt på SEK 142 millioner, ifølge Bloomberg-samlingen.

Selskapet senker vekstprognosen for hele 2022 til rundt 20 % for konsernet som helhet. Tidligere var prognosen «minst» 28 %.

For Norden senker selskapet vekstprognosen fra 20 % til 10 %. På den ene siden gikk salget av premium-abonnement i Norge dårligere enn forventet, men selskapet sa også opp en avtale med Telia.

Kilde: Viaplay.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *