Toyota bZ4X mislykkes i testområdet: «Utrolige resultater»




Toyotas første rene elbil får stikkende kritikk i en norsk test, der det kommer frem at batterikapasiteten – og rekkevidden – er en helt annen enn det produsenten påstår.







Toyota bZ4X er produsentens første elbil «beyond null» og en nær søster til Subaru Solterra og Lexus RZ 450e. Disse ser nå mindre lovende ut.

Toyota ligger så godt brukbar batterikapasitet som rekkevidde til deres nye bZ4X elbil, mener Norwegian Elbil 24 som testet det.

Toyota bZ4X «har lavere ytelse når det gjelder forbruk, rekkevidde, brukbar batterikapasitet og det vi kan kalle ærlighet, og leverer løftene Toyota gir om bilen», skriver nettstedstester Fred Magne Skillebæk.

Toyota anklager for dekning

Modellen som ble testet er firehjulsdrift med en WLTP rekkevidde på 47 mil. Nordmennene har imidlertid ikke engang klart å komme i nærheten av det tallet, og det antas å skyldes at nettokapasiteten til Toyota bZ4X-batteripakken er betydelig lavere enn det produsenten påstår.

71,4 kWh er tallet tidligere oppgitt av Toyota. Men er det netto (brukbar) kapasitet eller bruttokapasitet, er det gitt ulike tilbud, bemerker Elbil24. Etter å ha ladet og testet autonomien til bZ4X to ganger for å være sikker, viser den brukbare kapasiteten seg å være 60 kWh, med et ladningstap på 2 kWh.

«Nesten hele utfordringen med Toyota bZ4X ligger i det Toyota nekter å fortelle oss, som de ønsker å holde skjult: batteriets netto brukbare kapasitet. For når den ikke overstiger 60 kWh, vil du aldri kunne reise 47 mil i en bZ4X. . Ikke engang en solrik sommerdag», skriver Fred Magne Skillebæk.

Vinterrekkevidde på 28 mil «ikke utenkelig»

Kapasiteten er derfor betydelig lavere enn Toyota antydet og resultatet av den første testrunden av Elbil24 var så negativt at de valgte å gjøre det igjen i mer solfylt vær. Deretter økes rekkevidden fra 30,7 mil på våt vei til 31,8 mil på tørr vei, med et «for høyt» forbruk på rundt 1,95 kWh/100 km.

Så testbilen hadde også de mindre 18-tommers felgene i stedet for de større 20-tommers, som gir mer rullemotstand.

Utetemperaturen på testtidene det skal ha vært rundt 8 varmegrader og tester Fred Magne Skillebæk spår at en kraftigere forkjølelse kunne gitt et enda dårligere tall.

«Det er på ingen måte utenkelig at dette skal krype opp til 28 mil», skriver han.

Batteriforvarming mangler

Verken hurtiglading av bZ4X imponerte Elbil24-testerne, selv om resultatene ikke var så skuffende. Bilen har ingen batteriforvarming som betydde at pakken var kald under testen. Den oppgitte maksimaleffekten på 150 kW var derfor heller 112 kW.

Gjennomsnittlig effekt var 35 kW under lading fra 0-80 prosent, noe som tok 39 minutter. 10-80 prosent «sammenligningsintervall» tok derfor relativt sakte 35 minutter for Toyota bZ4X.

Det ble forsinket av hjulproblemer

Det skuffende norske testresultatet kommer bare en måned etter at Toyota kunne offentliggjøre det gjenopptatt produksjonen av bZ4X etter en 4 måneders pause. Så de hadde endelig løst problemene med at bilen mistet hjulene under hard oppbremsing.

Toyota Norge har ennå ikke gjort det kommenterte Elbil24-testen, men lovet å gå tilbake til siden etter å ha gjenopptatt den med produsentens europeiske hovedkvarter i Brussel, Toyota Motor Europe.

Hele den detaljerte testen av Elbil24, hvor de rådende forholdene også er rapportert, finnes i den opprinnelige artikkelen på nettstedet deres.

Jeg forventet mer av Toyotas første «ekte» elbil.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Mistet ingenting! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *