Tips for å komme i bedre form

Lyst til å komme i form og bli en bedre versjon av deg selv? Mange tror at man da må endre hele livsstilen og ikke gjøre noe annet enn å trene. Hvis du følger våre tips i denne artikkelen, skal det mye til for å ikke lykkes. Og det beste av alt er at man fortsatt får tid til å slappe av på kveldene med Netflix, spille på casino uten registrering eller ta seg en fest en gang iblant. Det viktigste er ikke perfeksjon, men kontinuitet.

 

Tren litt hver dag

Tren en liten halvtime hver dag. Du trenger ikke jogge livet av deg, men du bør ha en form for moderat fysisk aktivitet i hverdagen. Dersom du ønsker å kvitte deg med noen kilo hurtig, må du imidlertid utføre treningsøkten med noe høyere intensitet. Du kan for eksempel spasere i raskt tempo i en time. Pass på at du ikke opplever sterke smerter under treningen og sørg for du holder deg hydrert, strekker ut og spiser mat med en høy andel protein etter hver treningsøkt. Proteinet vil bidra til å bevare musklene og gjenoppbygge dem.

 

Spis sunt og i riktige mengder

Uansett hvor mye kroppen skriker etter godteri fremfor sunn mat, bør du prøve å holde deg unna søtsaker. Sukker vil ikke hjelpe deg med å komme i bedre form. Frukt og grønnsaker er noe av det beste du kan spise når du ønsker å komme deg i form. Epler vil for eksempel få magen til å føles full i opptil 4 timer. Grønnsaker som bønner og brokkoli, vil holde fordøyelsessystemet rent og velfungerende.

Gå også for magert kjøtt, som kylling og kalkun. Sjømat er et godt alternativ. Disse matvarene er fulle av proteiner og sunne næringsstoffer, som vil holde musklene i form og klare for en treningsøkt. Du bør heller ikke glemme å porsjonere det du spiser. Prøv å fordele det daglige inntaket på seks måltider i mindre porsjoner, i stedet for tre store. Dette vil også hjelpe deg med å puste jevnere når du trener. Dessuten vil mindre mat i fordøyelsessystemet føre til at mer energi brukes til treningen.

 

Hold styr på kalorier og matinntak

Å holde oversikt over hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag vil være nyttig når du ønsker å gå ned i vekt. Har du noen gang lurt på hvorfor kroppsbyggere har så stor kroppsmasse? Det er fordi de planlegger måltidene og får i seg flere (sunne) kalorier enn gjennomsnittspersonen. På den annen side vil det å gå ned i vekt og streve etter en tynnere kropp innebære at du forbrenner flere kalorier enn det du får i deg gjennom maten.

 

Sørg for å få nok søvn

De fleste av oss har stressende jobber som kan gå ut over nattesøvnen. Dette er ikke bra da det er viktig å få tilstrekkelige mengder søvn til å lade opp kroppens batterier. Seks til åtte timers søvn vil holde kroppen i god gang gjennom dagen, men dersom du tilfeldigvis føler deg trøtt når du kommer hjem fra jobb, kan du med fordel ta deg en liten lur før du trener. Du bør da kun sove i maks. en halv time for å ikke få problemer med å sovne på kvelden.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.