Anne-Cécile Sibué-Birkeland har ikke hatt fri siden januar. Hun ønsker oss velkommen til Black box-teatret i Oslo, hvor hun har vært regissør i tre år.
– Vi mener virkelig at kunst skal være ironisk. Kunst skal kunne være kontroversiell, skape debatt og rokke ved den rådende konsensus, sier Sibué-Birkeland om arbeidet som har rystet norsk politikk.
– Så vi holdt fast ved de prinsippene og samtidig måtte vi forholde oss til hvordan vi skulle sikre sikkerheten for publikum og oss selv. Stadig, nesten hver dag, har det vært en strøm av trusler, sier han.
I november i fjor satte Black box-teatret opp forestillingen Ways of see, en ekstern produksjon laget av regissør Pia Maria Roll. I showet ble «nettverk som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn kartlagt». Et av temaene er overvåking og bilder av flere politikers hjem vises på en skjerm på scenen. Blant annet hjemmet til det progressive partiet og tidligere justisminister Tor Mikkel Wara.
Det vakte oppsikt
Tor-partner Mikkel Wara anmeldte teatersjefen og artistene bak Ways of Seeing til politiet. Han skrev i en avisartikkel at familien hans hadde lidd en «krenking av privatlivets fred». Samtidig ble huset deres utsatt for en rekke angrep og hendelsen ble en stor historie i norske medier.
Aftenposten teaterkritiker Per Christian Selmer-Anderssen er en av få Oslo-borgere som faktisk har sett Ways of Seeing. I sin anmeldelse beskriver han aktørene som observatører av et norsk samfunn de aldri får delta i.
– Når justisministeren nevnes, forteller skuespillerne at de kommer hjem til ham for å filme det. Huset er ikke lett identifiserbart, det er mest noen busker. De forteller deg ikke hvilken gate det er, de filmer ikke folk, sier Per Christian Selmer-Anderssen og fortsetter:
– Men de snakker om Tor Mikkel Wara, og ikke i så positive ordelag. For dem er det en slags «nemesis», det representerer en regjering de ikke støtter.
– Men de kaller ham ikke en rasist og de nevner ingen av hans familiemedlemmer, og dette er en av misforståelsene som oppsto etter Ways of Seeing. Som jeg skriver i anmeldelsen min: showet handler like mye om aktivistene som det handler om menneskene de veileder.
Skandalen mislyktes
Men historien tok en bisarr vending i midten av mars, da justisministerens partner ble arrestert av politiet, mistenkt for å ha satt fyr på parets bil selv i et falskt hatangrep. Og nå er hun mistenkt for å ha iscenesatt alle truslene mot dem.
Krisen har forsterket seg de siste ukene og førte denne uken til at Tor Mikkel Wara gikk av som Norges justisminister. Både opposisjonspolitikere og teatersjef Anne-Cécile Sibué-Birkeland krevde en unnskyldning fra statsminister Erna Solberg, som åpent kritiserte Black box-teatret. Men da saken ble tatt opp på Stortinget denne uken, sto hun ved sine uttalelser.
– Det er både fascinerende og bekymringsfullt å se hvor mange politikere som har begynt å kommentere programmet uten å ha sett det. Det er et brudd på ytringsfriheten, sier Anne-Cécile Sibué-Birkeland.
– At jeg ble varslet om en mistanke om kriminalitet… som ikke har skjedd siden andre verdenskrig. Slik blir en teatersjef anklaget.
For Christian Selmer-Anderssen er enig i at debatten om verket har vært ledet hovedsakelig av folk som ikke har sett det.
– Som teaterkritiker reagerte jeg litt på at det virker som folk ser på teater som en debattartikkel i avisen. Som må følge de presseetiske reglene om at den andre må få komme til orde eller at alt som blir sagt på scenen er sant. Det er det ikke, sier han.
Kulturnyheterna kontaktet Fremskrittspartiet for kommentar, men de nektet å kommentere saken.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»