Storkontrakt fullført – ny 1177 digital løsning introdusert neste år

Det blir triagemotoren til plattform 24 som skal installeres under panseret til Ineras «First line digital care». Løsningen skal gjøre 1177 til en felles inngang, ikke bare for pasienter som ringer hjelpetelefonen, men også for de som søker råd og behandling digitalt via datamaskin eller mobiltelefon. Pasienter beskriver sine symptomer og problemer skriftlig og blir deretter automatisk triagert, som egenomsorgsråd, en prat med en sykepleier eller et videomøte med en lege.

Sofie Zetterstrøm. Foto: Inera

Inera, et selskap eid av svenske kommuner og regioner, SKR, hadde allerede landet med Platform 24-teknologi, men kontrakten ble utfordret av en konkurrent. Nå er anken avvist og Inera kan gå videre med operasjonen som vil tillate oppstart av innføringen av systemet i mars neste år.

– Denne anskaffelsen, som regionene ble enige om, var den viktigste for å realisere målet som lå til grunn for arbeidet: en felles plattform for gradvis å øke automatiseringen i frontlinjeomsorgen, sier Sofie Zetterström, forretningsområdeleder for 1177 ved Inera.

Han sier arbeidet bygger på at regioner har slitt med tilgjengelighetsspørsmål i spissen i flere år. Inera administrerer allerede 1177 telefonkonsulentteknologi; journaler, medisinske støttedokumenter og støttesystemer. Nå kan 1177, som er en velkjent og veletablert inngangsport for pasienter, også brukes til å kanalisere pasienter til den digitale veien.

For øyeblikket er det ti regioner som har tenkt å innføre systemet (se boks under), men alle de andre har en opsjon, dvs. de kan bli med senere. Som tidligere rapportert av Läkartidningen i en kartlegging av regioners løsninger for digital primæromsorg, har noen regioner ventet på 1177-budsjettet for enkelte digitale funksjoner.

– Målet med hele gjennomføringen er at beboerne raskt skal kunne finne rett sted, unngå å måtte oppsøke legevakt eller legevakt unødvendig. Og for støttepersonell handler det om å forenkle støtteprosessen. Helsepersonell kan ha mange samtaler gående på en gang, sier Sofie Zetterström.

Allerede i dag samarbeider noen regioner med hverandre om pleiepersonalet til telefonkonsultasjonen 1177. Digital førstehjelp skal gjøre det enkelt for regionene å gjøre det samme med de digitale kontaktene til pasientene.

Det kan også bety at leger vil jobbe på tvers av regionsgrensene i fremtiden.

– Det er lenger unna. Vi snakket om det som en visjon. For når du jobber digitalt, trenger du ikke tenke på samme måte om geografisk inndeling; du kan faktisk ha en lege i Luleå som svarer på et anrop fra en pasient i Malmö, sier Sofie Zetterström og fortsetter:

– Da gjelder det lønnsmodeller og sikringer, men som kan løses med avtale. Vi tror det vil være noe å prøve i fremtiden, kanskje ha bassenger med ulik kompetanse å samarbeide om.

I dag er digital (primær) omsorg i Sverige et lappeteppe av ulike løsninger i ulike regioner, med ulik tilgjengelighet og tjenester. Med Ineras nye 1177 digitale inngang er det mulighet for retting.

– Kan være utbredt for beboerne hvis det fungerer veldig annerledes for beboerne. Vi prøver å hjelpe til med å synkronisere, men vi ser at ting vil bli gjort litt annerledes i regionene, sier Sofie Zetterström.

Har regionene signalisert om Ineras system vil være deres primære eller vil det eksistere parallelt med deres nåværende løsninger?

– Jeg tror ikke alle har bestemt seg i denne saken. Men det jeg oppfatter er at de fleste vil omdirigere slik at dette blir det primære inngangspunktet til digitale støttekontakter.

Les også:
Flere legebesøk på nett i regi av regionene
1177 er injisert med 33 millioner til utbygging

Ti regioner med siden starten

Regionene som ønsket å være en del av Ineras løsning »First line digital care« er: Västernorrland, Dalarna, Uppsala, Örebro County, Gotland, Jönköping County, Östergötland, Kalmar County, Kronoberg og Skåne.

Løsningen inneholder flere delprosjekter med tjenester. Eksempler inkluderer et nytt avtalebestillingssystem for møter med helsevesenet, et system for å administrere egne prøver, samt et nytt forretningsstøttende helsekonsulentselskap.

Lakartidningen.se

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *