Slik gikk det for Axfood i andre kvartal

Axfood hadde en omsetning på SEK 20 797 millioner i første kvartal, en økning på 12,6 %.

Detaljsalget beløp seg til SEK 16.098 millioner, en økning på 16,6 % sammenlignet med andre kvartal i fjor.

Samtidig viser nye data fra den svenske dagligvarehandelen at bransjen vokste med 9,3 % i samme periode.

– Kvartalet var preget av sterkt fokus på prisverdi og økt aktivitetsnivå i markedet. I dette markedsklimaet opprettholder Axfood momentum med detaljhandelsvekst som var hele 17 % i andre kvartal, mot 9 % i markedet. På grunn av økt kundetilstrømning og høyere volum opprettholdt vi en svært høy vekst til tross for at inflasjonen gikk betydelig ned. Det er tydelig at vi med våre ulike konsepter er sterke i et marked hvor verdi for pengene har blitt stadig viktigere, sier Klas Balkow i en kommentar.

LES OGSÅ: Ansette hotteste dagligvarebutikkjobb: «En ekstremt sterk posisjon»

Hemköp presterte også godt i andre kvartal.

Foto: Monika Nilsson Lysell

Willys lavpriskonsept fortsetter å gå sterkt. Til tross for høye sammenligningstall økte salget med 19,8 %. Omsetningen nådde 11 023 millioner SEK.

– I løpet av det siste året har vekstraten av nye medlemmer i lojalitetsprogrammet Willys Plus økt og doblet seg de siste kvartalene, sier Klas Balkow.

Hemköp hadde en omsetning på 1 860 millioner SEK, en vekst på 11,9 %.

– Hemköp viste også god vekst i kvartalet, som ikke bare var høyere enn veksttakten for aktører i det tradisjonelle livsegmentet, men også høyere enn veksten i markedet som helhet. Hemköp har et konkurransedyktig tilbud med stort fokus på prisverdi og inspirasjon, samt høy moderniseringstakt i butikken, sier Klas Balkow.

Snabbgross vokste med 14,6 % med inntekter på SEK 1 488 millioner.

LES OGSÅ: Treg start for Costco i Sverige: «Framover forventer vi mer aksept»

Klas Balkow, administrerende direktør i Axfood.

Foto: Jack Mikrut

Veksten hadde en positiv effekt på lønnsomheten. Konsernet rapporterer et driftsresultat på SEK 878 millioner, inkludert sammenlikningspåvirkende poster på totalt SEK -64 millioner. I tilsvarende periode i fjor var resultatet 789 millioner svenske kroner.

– Den betydelige kundetilgangen og den høye vekstraten styrket driftsresultatet til Axfood, til tross for det høye kampanjepresset på markedet og at vi ikke fullt ut har videreført prisøkningene til leverandørene til forbrukeren. I tillegg ble kvartalets resultater påvirket av økende driftskostnader, som høyere leie- og lønnskostnader. Samlet sett rapporterer vi en driftsmargin på linje med året før, sier Klas Balkow.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *