Lagt ut 2. september 2021 kl. 13.00
Appéti’Marine smiler igjen. Denne grenen av den norske sjømatgiganten Mowi (tidligere Marine Harvest), med base i Dunkirk, spesialiserer seg på laksebaserte oppskrifter (tartare, paupiette spesielt), hovedsakelig solgt i supermarkeder.
Men siden 2016 har inntektene falt jevnt fra mer enn € 19 millioner da til under € 10 millioner i dag, ettersom tapene akkumulerte. Mowi var også på utkikk etter en løsning for å selge denne enheten, bortsett fra en nedleggelse. Det er derfor til syvende og sist Sofipêche-gruppen i Boulogne, kontrollert av Wattez-familien, som overtar mer enn 75 % av kapitalen sammen med Audrey Moitry, mangeårig leder av agri-food-selskaper, inkludert hans siste stilling ved roret i La Charlotte (Senobile). Det er hun som tar operativ kontroll, samtidig som hun regner med synergier med Sofipêche: Boulogne-gruppen, svært integrert, har egne båter og er også en nautisk agent. Hvert år losser den 13 000 tonn fisk, hovedsakelig for Boulogne-fiskehandelen. «Diversifisere Appéti’Marine utenom laks», bekrefter Jacques Wattez, president i Sofipêche (140 ansatte, omsetning på 50 millioner euro).
kokk
Tonnasjen som håndteres av Appéti’Marine falt til 550 tonn i fjor, et volum som kapasiteten ville tillate den å tredoble, anslår Audrey Moitry, som tar skritt for å relansere selskapet. Han ønsker å utvide de kommersielle kretsene nå veldig fokusert på stor distribusjon og spesielt Picard, en viktig kunde. «Vi må garantere omsetning og utvikle den fremfor alt gjennom uteservering og internasjonal catering», forklarer lederen.
Appéti’Marine driver allerede en fjerdedel av sin aktivitet innen eksport, som derfor gir et betydelig potensial. Den har også til hensikt å diversifisere produktene, først i sin spesialitet, laks, men også med annen fisk for å forbedre lokale produkter. For å gjøre dette, har han til hensikt å henvende seg til kokker, for å definere nye teksturer, nye smaksassosiasjoner spesielt. Investeringer vil utvilsomt være nødvendige, men ennå ikke avgjort. Etter å ikke ha registrert seg for en PGE, har Appéti’Marine et visst spillerom, vurderer Audrey Moitry. Selskapet starter med alle 59 ansatte.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»