Sjokket: 973 000 SEK for å fikse en billig elbil




Norske Markus har passert en brønn i sin MG5, som koster 390.000 SEK. Det tok verkstedet mer enn det dobbelte å reparere skaden.







Kinesiske MG var den første som lanserte en elektrisk «populær stasjonsvogn» med MG5, men tilbudet den norske bilprodusenten har kommet med er alt annet enn «populært».

Markus Jensen-Langseth ved Mo i Rana det var uheldig da han traff et løst kumlokk med sin fire måneder gamle MG5 elektriske stasjonsvogn. Lokket gikk av og ble sittende fast mellom hjulene og batteriet.

Brønndekselet fikk et hjul til å låse seg. Ved å rygge klarte Markus å få av dekselet. Han dro deretter forsiktig hjem og besøkte et verksted for å inspisere skaden.

– Det var ikke lys på, bilen sto fint på gaten og jeg hørte ikke noe bråk, sier han Motormagasin.

Verkstedet sa det Batteripakkens kabinett var skadet og at det var farlig å kjøre videre så bilen måtte bli i butikken.

Etter en måned sendte den lokale MG-forhandleren Bil i Nord et reparasjonstilbud. Summen kom som et sjokk: 939.738 norske kroner, tilsvarende cirka 973.000 svenske kroner.

Tilbudet endte på tilsvarende 973 000 SEK – for en bil som koster 390 000 SEK ny.

Nesten hele kostnaden er et nytt batteri.

Konsesjonæren: «Mad Sums»

Ikke bare ble Markus overrasket av sluttsummen, det gjorde kjøpmannen også.

– Jeg visste at summen ville bli høy. Men jeg kunne ikke forestille meg at det ville være så høyt. Det er elleville summer, sier Bil i Nord-sjef Roger Storrødvann til Motor.

Nesten hele kostnaden består av et nytt høyspentbatteri. Hvordan den kan koste 886.945 norske kroner (ca. 919.000 SEK), altså mer enn det dobbelte av nyprisen på bilen, har forhandleren ingen forklaring på.

– Jeg synes det er så latterlig det må frem i lyset, sier Markus. Han er imidlertid godt fornøyd med hjelpen han fikk etter ulykken.

Gjennom forsikringsselskapet sitt fikk han en ny MG5, dog i en annen farge, og i mellomtiden en lånebil.

MG i Norge betyr at du ikke trenger å bytte ut batteripakken, kun batteriboksen. En kostnad på 17.000 kroner pluss arbeidskraft.

– Komplette batterier er uforholdsmessig dyre fra leverandøren. Den eksakte årsaken vet vi ikke, men det meste går til produksjon av nye biler. I så fall, hvis noen faktisk skulle ha fullt batteri, vil det bli evaluert manuelt. I dette tilfellet ble det ikke gjort, skriver MG Knut Martin Andersens servicemarkedssjef til Motor.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Ingenting mangler! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *