Selskapene bak de store vinnerne boksviner

Johanna Makkonen, senioranalytiker i S-Bank.

I over ti år har finske S-Bank jobbet konsekvent og strategisk for å samle inn og dra nytte av dataene sine. I dag har banken nesten halvparten av den finske befolkningen som kunder, og ulike undersøkelser viser at den også har de mest fornøyde bankkundene i landet.

Ifølge Johanna Makkonen, senioranalytiker i S-Bank, er det fremfor alt evnen til å forvandle det vanskelige til det enkle som ligger bak suksessen.

Øk produktivitet og innovasjon ved hjelp av data – les mer her.

S-Bank mottok priser for «Finlands mest fornøyde bankkunder» fra Sortter Oy Bank Comparison Service og «Most Innovative Company in the Finish Financial Sector» fra Hanken School of Business.

S-Bank er en del av den største samvirkeorganisasjonen, S-Gruppen. Selv om S-bank er en relativt ung organisasjon, har banken jobbet aktivt med det som har vært nøkkelen til suksess: data.

Teknologibasen skaper muligheter

Mange bedrifter har stort fokus på å bli mer datadrevne. Men før du kan begynne å utnytte alle dataene effektivt, må de underliggende prosessene fungere og samhandle godt.

– Prosessene for å lage og vedlikeholde data skal være godt definert og dokumentert. Dataarkivering og strukturering skal på plass. Det er også nødvendig å kvalitetssikre dataene. For å gjøre dette trenger du også de riktige verktøyene for å kunne administrere dataene dine, sier Johanna Makkonen og fortsetter:

– Vi startet med å se våre data i ulike rapporter. De siste årene har vår største oppdagelse vært at vi ikke bare bruker den til å analysere historien og se tilbake, men også til å gi spådommer om fremtiden.

Forenkler beslutningstaking

Alle fordelene en bedrift har ved å bruke dataene fullt ut vil ikke alltid være synlige for kundene.

– For det første bruker vi data for å sette organisasjonen i stand til å ta bedre beslutninger og for å tilby våre kunder enda bedre løsninger og tjenester, sier Johanna Makkonen.

I følge Iikka Kuosa, Senior Vice President IT and Products i S-Bank, er dette også toppledelsens strategi:

– For å svare på fremtidige behov til våre kunder bruker vi data som grunnlag for våre strategiske beslutninger. Vi må yte service til kundene våre og derfor må vi også holde styr på hva kundene våre gjør for å forstå hva som driver dem, sier han.

Data – en ekte problemløser

Tidligere har S-Bank avslått mange lånesøknader. Selv om antall søknader har økt, har andelen innvilgede lån gått ned.

– Da vi så på dataene våre, kunne vi se at etter hvert som vi fikk flere og flere spørsmål, tok hvert spørsmål lengre tid å behandle. De lange behandlingstidene førte til at mange klienter trakk søknadene sine, fordi de trengte lånet raskere enn vi kunne behandle sakene deres, sier Johanna Makkonen.

Bankens prosessutviklingsteam gjennomgikk hele utlånsprosessen. På denne måten kunne S-bank identifisere hvor i kjeden det gikk tregest og hvilke typer søknader som tok lengst. Dette gjorde det lettere å grave i de enkelte detaljene og sikre at de fungerer raskere og mer effektivt. Samtidig kan dataene brukes til å forutsi fremtidig atferd og hjelpe kunder med å ta bedre og mer økonomisk bærekraftige beslutninger.

Samarbeidsverktøy og kuriositeter

To ting fortjener ekstra oppmerksomhet her, nemlig verktøy og nysgjerrighet.

– Jeg vil si at jeg nok er ganske nysgjerrig, men jeg er også veldig realistisk. For å tilfredsstille nysgjerrigheten er det også nødvendig å ha full kontroll på de underliggende tekniske detaljene. Da blir det mye lettere å være åpen og undersøke saken, sier Johanna Makkonen.

For å styrke analysen ytterligere, samarbeider S-Bank med SAS Institute, som har gitt dem en best mulig plattform for dataanalyse.

– Jeg vil ikke si at jeg ble forelsket i løsningene vi fikk fra SAS, men det var ikke langt unna. Denne reisen har så vidt begynt og jeg gleder meg til å finne ut hva vi kan skape sammen i fremtiden, avslutter Johanna Makkonen.

Endre måten du tar beslutninger på – les mer om hvordan data kan hjelpe deg her.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.