Antall elbiler på det svenske markedet har vokst rekordfart det siste året. Presset på ladeinfrastrukturen følger etter og Recharge slapp nylig en omfattende rapport om hvordan elbilister i Sverige, Norge og Finland lader innenfor Recharges nettverk.
På det svenske markedet registrerte Recharge 309 140 ladeøkter i 2022. Av disse ble 112 114 økter gjort med superraske ladere med en effekt på minst 150 kW. Det er en økning på 554 % fra 2021, da Recharge registrerte 18 661 økter.
For «tregere» hurtigladere med en effekt fra 50 til 149 kW, logget Recharge 143 358 økter, opp 70 % fra året før.
Superrask stopp på 31 minutter
I gjennomsnitt varte hver ladeøkt med en superrask lader i 31 minutter, og ladet i gjennomsnitt 31,98 kWh hver gang. På langsommere hurtigladere varte én lading i gjennomsnitt 38 minutter og ladet med 19,48 kWh.
Der skiller svenskene seg ut blant de andre landene i rapporten. Vi tar rett og slett mer betalt ved enhver anledning. Til sammenligning kan vi se på elbilens land, Norge. De superraske nordmennene ladet i snitt 23,91 kWh på 27 minutter. For langsommere hurtiglading er tilsvarende tall 15,29 kWh og 28 minutter.
– Vår hypotese er at den norske elbilparken består av eldre elbiler som ikke kan motta superrask lading, mens den svenske elbilparken, som har vokst betydelig, i hovedsak er sammensatt av nyere elbiler med superrask ladeevne. I Sverige går vi dermed direkte inn i elbilrevolusjonen 2.0, kommenterer Stian Mathisen, leder for økonomisk politikk i Recharge.
Dette belastes for hver anledning:
Energi/økt | AC lader | Hurtiglader <149 kW |
superrask >150 kW |
---|---|---|---|
Norge | 14,98 kWh | 15,29 kWh | 23,91 kWh |
Sverige | 11,31 kWh | 19,48 kWh | 31,08 kWh |
Finland | 8,74 kWh | 15,98 kWh | 29,09 kWh |
Dette er hvor lenge vi holder oss på et ladepunkt:
Nå kl lasteren |
Hurtiglader <149 kW |
superrask >150 kW |
---|---|---|
Norge | 28 minutter | 27 minutter |
Sverige | 38 minutter | 31 minutter |
Finland | 29 minutter | 24 minutter |
Slik er antall økter på hurtigladestasjoner fordelt på ulike land:
Antall økter | AC lader | Hurtiglader <149 kW |
superrask >150 kW |
---|---|---|---|
Norge | 291.069 | 1.699.844 | 845 930 |
Sverige | 43.668 | 143.358 | 122 114 |
Finland | 130.330 | 94.464 | 141.626 |
8040 omdreininger rundt jorden
Den totale energimengden som Recharge leverer i Sverige, Norge og Finland er nok energi for 332 201 127 kilometer, eller 8040 omdreininger rundt jorden. Elbiler som ble ladet bidro totalt til en reduksjon i karbondioksidutslipp på 52 325 tonn i 2022 for fossilbilene de erstattet.
Ladet energi | Makt |
---|---|
Norge | 50 589 403 kWh |
Sverige | 7 082 026 kWh |
Finland | 6 768 798 kWh |
I Sverige ble energimengden fordelt på de ulike laderne i Recharges nettverk som følger: hurtigladere sto for 2 793 090 kWh og superraskladere sto for 3 785 211 kWh. De resterende 493 725 kWh var AC-lading.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»