Regningen for norgesferien kan bli dyr

Det er umulig å unngå å legge merke til dem når du nærmer deg Oslo. Mellom grensen på E18 og den norske hovedstaden passerer du syv bomstasjoner, som så kommer nærmere og nærmere.

I selve Oslo er det i dag 83 tollkontroller. Og de som ikke har avtale med tollvesenet må betale for hvert trinn.

De nye tollstedene åpnet i juni, akkurat i tide til høytiden. Og de utløste protester.

– Det er dritt. Det blir veldig dyrt og det blir folk som må bruke bil, sier Oslo-boer Per Gunnar Gunnersen.

Bompenger ringer ut i byene

Finansiering av bomveier er ikke noe nytt i Norge, men bompenger har blitt stadig mer vanlig de siste årene. Og de brukes i større grad til å kontrollere – og begrense – trafikken.

Rundt store byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er det såkalte bomringer som skal redusere trafikken.

Miljøpartiet De Grønne, som styrer Oslo kommune sammen med SV og Norsk Venstreparti, har ledet utviklingen.

– Kjører du i Oslo må du betale for plassen du tar på veiene og forurensningen du slipper ut. Vi mener det er riktig at de som forurenser og tar plass betaler selv, sier Sirin Stav, som stiller til Oslo bystyre for Miljøpartiet De Grønne ved det norske kommunevalget om tre uker.

Anne Jordal, Erling Löken Andersen, Per Gunnar Gunnarssen og Alf Hansen er noen av Oslo-beboerne som rammes av takstene. Foto: SVT

Komplisert system

Men hvor mye koster det å kjøre bil i Norge? Ja, systemet er ikke helt lett å forstå for uinnvidde.

Det er fem ulike offentlig eide bompengeselskaper, med ulike satser og ulike regler om når og hvor mye du må betale.

Det er imidlertid klart at nordmennene betalte mye mer enn oss svensker. I Norge i fjor var summen av betalte bompenger elleve milliarder kroner, mens det i Stockholm og Gøteborg ble innkrevd drøyt to og en halv milliard.

Å kjøre til Oslo kan koste rundt 60-70 SEK én vei, men da må du betale på nytt hver gang du passerer en av de 83 bomstasjonene. Hvis du ikke har en spesiell avtale med tollselskapet, betaler du kun én gang i timen. Fakturaen kan komme inntil tre måneder senere.

Delt by

Og systemet deler Oslo-innbyggerne.

– Jeg er for færre biler i sentrum, sier småbarnsmor Lil Katrine Bödal etter litt nøling.

– Jeg vet ikke om jeg tør å si dette på TV? Det er slik, mange er imot det!

For Gunnar Gunnersen står han imidlertid fast i sin stikk motsatte posisjon.

– Det er for mye toll. Se deg rundt, alt du gjør er å gå gjennom tollen hele dagen.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *