Regjeringen møtes i Örebro for å diskutere jernbanetrafikk i Mälardalen

Statssekretær Johan Davidson i departementet for infrastruktur og bygdesaker møter representanter for Örebro og Västmanland for å diskutere jernbanetrafikk i Mälardalen.

– Betydningen av Mälarbanan til Örebro og Örebro fylke kan ikke overvurderes, men kapasiteten har maks. Med relativt små investeringer kan reisene øke betydelig og forstyrrelsene reduseres mellom Örebro og Stockholm. Dobbeltsporene langs hele Mälarbanan er veldig viktige for oss, sier Örebro fylkeskommunepresident Andreas Svahn.

På møtet deltar også Epiroc fra Örebro og ABB fra Västerås, samt Mälardalens handelskammer. I tillegg presenteres også dokumenter produsert av det svenske Trafikverket, Sweco og WSP, samt selskapet Oslo-Sthlm 2.55. Disse dokumentene gir nå et godt grunnlag for statlig handling.

– Reisetiden mellom Västerås og Örebro kan reduseres med ti minutter. Reisetid til Stockholm fra Västerås pluss samme beløp. Men det krever byggeseksjoner som i dag mangler dobbeltspor. Med tanke på effektene og dens betydning bør det være en liten og enkel investering for staten, sier John Johansson, president i Örebro kommunestyre.

Det svenske Trafikverket har anslått kostnaden for å få fullt dobbeltspor på Mälarbanan til tre milliarder kroner. Strekninger uten dobbeltspor er Kolbäck-Valskog og deler av strekningen mellom Hovsta-Arboga.

– Beregninger viser forutsetningene for å ha togavganger med 15 minutters mellomrom mellom Örebro og Stockholm innen 2040. Effektene for pendlerne er store og investeringene er svært samfunnsmessig lønnsomme. Godstrafikken på godsruten via Örebro påvirkes også positivt, sier Jonas Karlsson, administrerende direktør i Oslo-Sthlm 2.55.

Regionrådspresident Andreas Svahn og byrådspresident John Johansson tok initiativet til dagen sammen med sine kolleger fra Västmanland og Västerås. Mikael Andersson Elfgren er president i regionrådet i Västmanland-regionen og Staffan Jansson er president i kommunestyret i Västerås.

– Det er viktig at vi fikk så god respons fra regjeringen på invitasjonen vi kom med. Mälarbanan har vært en hit siden den åpnet på slutten av 1990-tallet, men i dag er den kvalt av siste rest av singletrack mellom Örebro og Västerås. Nå skal Mälarbanan ferdigstilles. Tiltak etterspurt av bedrifter. Videre legges en viktig brikke i puslespillet for å skape en moderne forbindelse hele veien mellom Oslo og Stockholm, avslutter Andreas Svahn.

Kilde: Örebro fylkesregion

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *