Oppskriften på suksess for politikere: håndhilse bedre enn en digital hilsen

Med mindre enn en måned til valgdagen frier politikerne til velgere på alle tenkelige måter for å få stemmene sine.

– Dette er mer eller mindre de samme strategiene som før valget i 2018. Partiene bruker tradisjonelle metoder for å møte velgere og digitale medier som Facebook og Instagram for å kringkaste sine budskap og vise frem sine lederskikkelser, sier Anamaria Dutceac Segesten.

Det er imidlertid få svenske politikere som bruker Tiktok, sier han.

– Det er mye vanskeligere å kontrollere hva som legges ut på Tiktok enn i de gamle sosiale mediene. Du kan ikke kontrollere hva som deles eller om du rett og slett blir glemt.

Blanding av gamle og nye metoder

Anamaria Dutceac Segesten jobber med et forskningsprosjekt ved Lunds universitet sammen med en kollega om temaet valgkommunikasjon på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Håpet er at det skal være klart før valget, i alle fall nasjonalt.

Kan du trekke noen konklusjoner akkurat nå om hvilken strategi som er best for å nå velgerne?

– Det personlige møtet er av største betydning, spesielt på lokalt nivå. Digital annonsering har svært sjelden en direkte innvirkning på hvordan folk stemmer.

Han sier imidlertid at de fleste partier bruker digitale og papirmedier for å få frem budskapet sitt.

– Da møter de velgerne på gater og torg og forklarer inngående hva de har fått i digitalt kortformat. De blander ulike kommunikasjonsformer og det synes jeg er bra, sier Anamaria Dutceac Segesten.

Lær mer om politikernes kommunikasjon i klippet over.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *