«Ikke bekymre deg for ikke å sovne, det er ofte bekymringer som holder deg våken.« Grunnskolelærerens råd har fulgt meg gjennom hele min medisinske karriere. Noen ganger nyttig, men oftere som et sarkastisk mantra på nattevakter. I helsevesenets 24/7-verden tenker nok mange av oss på søvn fra tid til annen.

«Søvn i helse og sykdom» er en omfattende bok som tar for seg søvnens funksjon og relaterte sykdommer. Til tross for bredden er det overraskende lite overlapping mellom kapitlene. De fleste lesere burde få noe ut av det, selv om målgruppen i hovedsak er sykepleiere i grunn- eller høyere utdanning. Jeg lærer om samtidens fenomen ortosomni, overdreven fiksering og måling av søvn. Apper og pulsklokker lar oss i dag måle hvordan vi sover, noe som kan føre til besettelse og angst for noen, men kan også være nyttig og nyttig for gode søvnvaner for andre. Krysssikkerhet er uvanlig sjelden i de fleste kapitler. I avsnittet om barn og unges søvn presenteres for eksempel ulike metoder for å hjelpe nyfødte med å sovne. Hva som anbefales i retningslinjene kommer tydelig frem (ikke 5 minutters metoden), men også at noen foreldre velger å gjøre annerledes. Stipendet er ikke-dømmende og vil hjelpe studenter i fremtidige pasientmøter. Søvn er vanskelig å studere og jeg synes boka er eksemplarisk og tydelig på hva som er kjent og hva hypotesene eller modellene er.

De innledende delene av boken omhandler søvnens fysiologi og funksjon og er virkelig gode. Kapitlene om drømmer og søvnens sannsynlige betydning for skapelse og hukommelse leses med interesse og vi lærer blant annet at menn og kvinner rapporterer ulikt antall drømmer og har ulikt drømmeinnhold. Deretter følger kapitlene om søvnforstyrrelser og søvnproblemer ved ulike former for sykdom. Her er presentasjonen mer tradisjonell og kanskje uunngåelig litt mer fragmentert. Noen tilstander dekkes ganske raskt, men hovedmålet er at leseren skal lære om søvnproblemer og ikke alt relatert til epilepsi eller kreft. Det hele fungerer bra, i hvert fall for det meste. Det jeg liker best er faktadelene om hvordan sykehuspasienter sover og tips om hvordan man kan forbedre søvnforholdene.

Kanskje savner jeg det virkelig tøffe og mørke. Lesing fremkaller egentlig ikke den desperasjonen som noen pasienter uttrykker når søvnen ikke fungerer, eller absolutt angsten for hvordan mobiltelefoner har ødelagt verdens døgnrytme. Kanskje er dette imidlertid ikke akkurat oppgaven til en lærebok. («24/7» av Jonathan Crary, om hvordan kapitalisme og 24-timers overvåking vil ødelegge søvnen slik vi kjenner den, anbefalt som sekundær lesning).

Boken avsluttes med et kapittel om søvn og turnusarbeid, som gir mye bedre råd enn jeg fikk som student. Teksten vil være nyttig for mange lesere i deres fremtidige arbeid. Det fortjener å formidles utover grunnopplæringen, kanskje som studiemateriell i arbeidsmiljøtiltak. Boken kan uansett anbefales til alle som ønsker bred oversikt og oppdatering på søvn.