Offisiell Lucid Gravity – SUV for syv

Etter noen vanskeligheter, inkludert gjenoppbygging, er den amerikanske luksusbilprodusenten Lucid Motors godt i gang. Til nå inkluderte utvalget deres Air-modellen, en bil som vi testet på veien for bare noen uker siden (se også videoen over). Nylig kom det rapporter fra USA om at selskapet ville returnere 338 000 dollar for hver produserte bil. Dette tilsvarer cirka 3,5 millioner SEK mindre for hver bil som forlater fabrikken.
I år forventer den å produsere mellom 8.000 og 8.500 biler, lavere enn forrige prognose på 10.000 biler.

Det gjenstår å se om den nye Gravity-SUV-en vil være løsningen for å få økonomien på fote igjen, men Lucid Motors beskriver modellen som å «redefinere fremtiden til SUV-er». Også dette gjenstår å se.
Det vi vet er at Gravity er nok en luksusbil, denne gangen høy og med plass til sjåføren pluss seks passasjerer. Bilen er derfor en syvseter.
Med 503,4 centimeter er den noen centimeter lengre enn Air. Bredden måler 221,5 centimeter og høyden 165,6 centimeter. En mer eller mindre like stor SUV, også utstyrt med syv seter, er nye Volvo EX90. Akselavstanden er også noen centimeter lengre enn sedan-søsterens, til sammen 303,5 centimeter.

1 AV 3

Litt over fem meter lang.

Foto: Lucid Motors

2 AV 3

800 hestekrefter i toppversjonen.

Foto: Lucid Motors

3 AV 3

Sporet danner et sete når panseret er åpent.

Foto: Lucid Motors

Interiøret domineres i stor grad av den store 34-tommers skjermen, som gir føreren all mulig og umulig informasjon i 6K-oppløsning. Plasseringen av skjermen skal føles som å sveve over dashbordet. I tillegg kommer en annen skjerm på midtkonsollen som, i motsetning til Air, er bredere enn den er høy. Fysiske knapper for ofte brukte funksjoner, som temperaturkontroll og lydvolum, er plassert nederst på skjermen.
En tredje skjerm er plassert i andre seterad. I bakenden av midtkonsollen.
Andre seterad kan flyttes for å gi mer plass til passasjerer på andre rad eller passasjerer som sitter i «tredje klasse» bak.
De to radene med bakseter kan legges ned for å skape betydelig lasterom. 3.171 liter Lucid Motors skriver at den inneholder.

En annen stor plass er den såkalte «frunken», det vil si plassen under frontpanseret. I Lucid Air sluker denne plassen hele 280 liter (sammenlignet med andre elbiler). Hvor mye som kan få plass i Gravity-fronten gjenstår å se, men Lucid Motors har skapt noe genialt her. Sporet danner en sofa for to personer og kalesjen kan fungere som parasoll.

LES OGSÅ: Her er hvor mye bagasjerommet til elbiler kan holde

1 AV 4

Stor buet skjerm foran føreren. 34 tommer høy.

Foto: Lucid Motors

2 AV 4

Rattet er rektangulært, ikke rundt med flat bunn som i Air sedan-modellen.

Foto: Lucid Motors

3 AV 4

Andre og tredje seterad.

Foto: Lucid Motors

4 AV 4

Skjerm for passasjerer i andre seterad.

Foto: Lucid Motors

Lucid Motors sier at de har videreutviklet 900-voltsarkitekturen som allerede er brukt i luften og skapt en mer kompakt drivlinje med tilhørende batteri av ennå ukjent størrelse. Vi mistenker imidlertid at dette er en av de større batterivariantene, altså ikke den 94 kWh som finnes i Air Touring vi testet. Lucid Motors tilbyr også 112 og 118 kWh batterier.
I følge den amerikanske EPA-kjøresyklusen er rekkevidden over 70 miles per lading. Strøm for 32 mils kjøring skal kunne lades på bare 15 minutter ved å koble den til en 350kW lader.
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t skjer på under 3,5 sekunder i toppversjonen, med 800 hestekrefter.

Lucid Motors sier at de planlegger å starte produksjonen tidlig i 2024. Den er ennå ikke tilgjengelig for bestilling, men når den er satt er målet satt til mindre enn $80.000, eller 837.000 kroner. Prisen inkluderer ikke skatter og andre avgifter.
På Lucid Motors nettside er Gravity også omtalt i noen få andre land enn USA, inkludert Norge.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *