Nyheter, Økonomi | Kaspar har 800 000 bonuspoeng – han gjør det nå

Nettavisen: Flyselskapet slutter seg til Air France-KLM. Det innebar blant annet at SAS ble avnotert fra den norske børsen og forlot Star Alliance.

Det kan få store implikasjoner, både for deg som kunde og for aksjonærer.

Foreløpig er spørsmålet hva eierskiftet vil bety for bonuspoengene du kan ha samlet etter å ha brukt selskapets tjenester. Poengsystemet er kjent som EuroBonus og det har nesten blitt en sport å samle så mange poeng som mulig.

Det er foreløpig uklart hva som vil skje med punktene, men det antas at de i hvert fall på sikt vil bli berørt.

– Det er viktig å merke seg at vi ikke vil gjøre noen umiddelbare endringer. Vi forblir medlemmer av Star Alliance inntil videre, sa SAS-sjef Anko van der Werff på pressekonferansen tirsdag.

Alt kan skje

Blant de som er spente på hva som vil skje når SAS offisielt tar deg ut av Star Alliance, du Bergen Kaspar Synnevåg. Han er skaperen av podcasten «Klassereisen», et prosjekt der han og partneren Henrik Hylland Uhlving samler så mange Eurobonus-poeng som mulig.

De står oppført med utrolige 807 000 poeng. De har også vunnet en million tidligere, men nylig bestilte Synnevåg blant annet en reise til Bali.

– Alt kan skje. Jeg har ikke noe klart svar og det er vanskelig å spekulere i det, sier Synnevåg til Nettavisen.

Han sier han ser på poengsamling som et prosjekt og begynte å samle på alvor fordi han liker å reise og få nye opplevelser.

– Er kalt bonuser, så jeg tar dem aldri for gitt. Du bør ikke være for redd, for det er en del av spillet. Men jeg ser den reelle faren for at pengene blir mindre verdt dersom SAS går over til et annet program. Det blir spennende å følge med på, sier Synnevåg.

Bonusbilletter kan være begrenset

Det står at den venter på at du skal bli Sky Team-kunde. Han liker ideen om å kunne oppleve nye steder utenfor Europa.

– Det «worst case» er at punktene nullstilles. Hvis det skulle skje, ville det ikke vært verdens undergang. Samtidig er programmet svært verdifullt for SAS og bygger lojalitet. Jeg er trygg på at dette i fremtiden vil skje i en form som kommer kundene til gode, sier han.

– Vil dere ta forhastede beslutninger etter eierskiftet?

– Jeg skal til Bali til høsten, så det er på en måte dit jeg får tid til å reise i fremtiden. Jeg ville nok skynde meg, for det kan være trangt for bonusbilletter. Det er nok noen av dere i SAS som vil bli ydmyket.

Star Alliance inkluderer blant annet Air Canada, Thai Airways, Lufthansa, Turkish Airlines og United Airlines. Samarbeid mellom flyselskapene innebærer at de deler bonusprogrammer, lounger, teknologi og logistikk, rutetider og tilbud som involverer ulike flyselskaper.

– Foreløpig er det absolutt ingen utsikter på mellomlang sikt. Når vi forlater Star Alliance og blir med i Sky Team, vil vi sørge for at vi tar vare på våre Eurobonus-medlemmer, sa van der Werff.

Det nye eierskapet i SAS fordeler seg slik:

  • Air France-KLM: 19,9 %.
  • Den danske stat: 25,8 %.
  • Castlelake Investment Fund: 32 %.
  • Lind Invest investeringsfond: 8,6 %.

De siste 13,6 % vil sannsynligvis eies av kreditorer som har lånt ut kapital konvertert til aksjer.

Professor på SAS-nyhetene: – Småsparere har ikke tenkt på det i det hele tatt

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *