Novus unike meningsmålinger er en stor del av Järva-uken

Hvordan ser egentlig tilliten ut for ulike medieaktører i utsatte områder? Og hvordan er forbruket av nyheter? Vi i Novus har oppdaget det. Sammen med Järvaveckan og InLab/Schibsted gjennomførte Novus en unik kartlegging.

Novus streber alltid etter å forstå og analysere de ulike utfordringene samfunnet står overfor, for å bidra med kunnskap og fakta om mulige løsninger. Järva Week er intet unntak, sier Peter Blid, Business Manager i Novus.

– Dette er en omfattende undersøkelse av forskjeller i nyhetsforbruk og medieoppfatninger mellom innbyggere i utsatte områder og allmennheten. Vi tror denne rapporten gir verdifull innsikt som kan føre til større forståelse og nødvendig endring. For å trekke tangenten handler det om å forstå forskjellene i oppfatninger av media for å styrke demokratiet og tilliten til nyhetsmediene.

«Vi viste et mer nyansert bilde»

Novus har gjennomført undersøkelser i sårbare områder for Järva Week siden 2017. De siste årene på vegne av The Global Village foundation grunnlagt av Ahmed Abdirahman. Finansiert i år av H&M, Schibsted og Google med klare temaer basert på de ulike behovene til finansiører; henholdsvis arbeidsmarked, medieforbruk og tillit digital ekskludering, elementer som gjør årets undersøkelse mer fokusert enn noen gang.

Mats Elzén, Client Development Advisor i Novus, forteller om viktigheten av å si fra med mennesker og ikke Selv mennesker.

– Vi produserer fakta og kunnskap på et felt hvor kunnskapen har vært ganske begrenset. Oftere enn ikke nevnes sårbare områder kun når det er begått lovbrudd og sjelden i andre sammenhenger, sier han og fortsetter:

– Vi har vist et mer nyansert bilde av beboere i utsatte områder, men vi har også sett resultater som skiller disse områdene og gjør dem problematiske, som økt utrygghet.

Noen av spørsmålene til beboere i utsatte områder ble også stilt til beboere i andre deler av landet for å studere eventuelle forskjeller og likheter. Studien er også gjennomført i Norge. Undersøkelsen er med på å gi innsikt i hvordan mediene i fremtiden kan utvikles til å bli mer relevante som nyhetsleverandør for innbyggere i utsatte områder.

Bildet: Mats Elzén og Peter Blid er Järva Project Managers hos Novus.

Denne artikkelen er en del av Novus Brand Letter. Hver måned tilbyr vi kunnskap,
fakta og rapporter inne
merkevare og kommunikasjon i form av Novus Brand Letter.
Vil du være en del av det? Meld deg på her.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *