Norge trenger flere kvinnelige gründere

Vi trenger flere til å bidra til innovasjon og verdiskaping. Den gode nyheten er at kvinner over hele verden setter rekorder i entreprenørskap. I 2018 rapporterte 50 nasjoner at kvinnelig entreprenørskap økte med 6,6 % sammenlignet med året før. I utviklingsland var økningen 13,3 %.

Benja Stig Fagerland. Foto: privat

Liv Dingsør. Foto: Digital Norway

Den ikke så gode nyheten er at tallet for Norge ligger nederst i denne undersøkelsen. Tilsynelatende vil norske kvinner rett og slett ikke starte egen bedrift.

ELLER?

Det kan gis en forklaring som dreier seg om at kvinner i det mest likestilte landet i verden faktisk ønsket å prioritere familie, barn og sosiale relasjoner fremfor å lede en bedrift i vekst. Det er også mulig å påpeke at forståelsen av hva en typisk «grunnlegger» bør være, skaper en falsk motsetning mellom de to. Det er ikke sant at det ene utelukker det andre.

Mangelen på rollemodeller er en viktig faktor som forklarer årsaken til den lave kvinneandelen. Det er viktig å vise flere hvordan arbeidslivet kan fungere godt ved siden av familielivet. Dette skjer imidlertid ikke av seg selv og politikk spiller kun en av hovedrollene. Næringslivet må også ta ansvar og vi som leder virksomheter må gå foran gjennom større fleksibilitet.

Kvinner står bak 74–80 % av alle beslutninger om boligkjøp globalt. Forskningsgiganter som Fraunhofer og Stanford University, men ikke minst EU, har gjort det klart de siste årene: forskning innen vitenskap, medisin og helse, teknologi og miljø er meningsløs uten forståelsesgrunnlag for at «kundene» består av to kjønn. En undersøkelse blant 12 000 kvinner i 22 land viser imidlertid at bedrifter ofte overser eller misforstår kvinnelige forbrukeres behov og ønsker.

Så hvor går disse nye og bedre produktene og tjenestene? Kan det ha noe å gjøre med hvem som utvikler dem?

Dette resulterer nødvendigvis i to ting: mindre fornøyde kunder og muligheter for nye bedrifter til å stjele disse kundene med nye, bedre produkter og tjenester. Bedre produkter og tjenester vil stimulere til ny kjøpekraft, som igjen vil øke økonomisk vekst.

Så hvor går disse nye og bedre produktene og tjenestene? Kan det ha noe å gjøre med hvem som utvikler dem?

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *