Norge ønsker å innføre EU-regler om utstasjonering

Den norske regjeringen ønsker å innlemme EU-posteringsregler i sitt rettssystem. Konkret betyr dette at sjåfører i utenlandske speditører som utfører bestillinger i Norge har samme arbeidsvilkår som de som gjelder i Norge ved kjøring i landet.

Arbeidsminister Marte Mjøs Persen understreket at dette også og fremfor alt inkluderer de norske minstelønnsreglene.

Det vil komme i fremtiden registrering som skal bes om før sjåføren kommer inn i landet.

I utgangspunktet må du eksempel tyske speditører som sender sjåfører til Norge, overvinner nå flere hindringer. På den ene siden på grunn av høyere lønn til sjåførene, på den andre på grunn av den økende byråkratiske byrden.

Departementet i Oslo fastsetter at TSL (Transport and Logistics Services)-bedrifter må registrere seg hos det lokale arbeidstilsynet før innreise til Norge for å få informasjon om bedriften, sjåføren, kjøretøyet og den respektive transporten.

Som fastsatt i EU mobilitetspakker, transportselskaper, for eksempel fra land med lavere lønns- og arbeidskostnader, kan ikke lenger sende sjåførene sine til andre land uten å respektere lokal lønnsfastsettelse og arbeidslovgivning. Norge slutter seg nå til dette systemet selv om det ikke er medlem av EU.

På grunn av spesielt høye priser i Norge, kan de nye reglene bli svært dyre for transportselskapene som har mye trafikk der. Gjennomsnittslønnen i Norge er nesten 4.300 euro. Det er ingen nasjonal minstelønn i Norge, men for lastebilsjåfører ligger den på rundt 18 euro i timen, og i snitt tjener en lastebilsjåfør i Norge over 20 euro i timen.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *