For å bekjempe «kroppspresset» for å innrette seg etter ofte urealistiske skjønnhetsstandarder, som særlig rammer unge mennesker, har Norge besluttet å lovfeste. En lov vedtatt i forrige uke krever at influencere og annonsører rapporterer all bruk av et redigert bilde på Instagram og andre sosiale nettverk.
Denne endringen av landets markedsføringslov ble vedtatt med bred enstemmighet sist fredag av det norske Stortinget, med 72 stemmer for og 15 mot. Det er ennå ikke godkjent av kong Harald V for å tre i kraft.
I teksten står det at denne rapporteringsplikten gjelder bilder lagt ut på Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok og Twitter fra stjerner og påvirkere, hvis de er betalt for innlegget deres.
Bildene der formen, størrelsen eller huden på personens kropp er retusjert, skal ledsages av skilting, laget av Barne- og familiedepartementet. Filtre som ble lagt til før bildet ble tatt, påvirkes også. Blant de målrettede manipulasjonene ifølge amerikanske medier Vice, inkluderer forstørrede lepper, redusert størrelse og overdrevne muskler. Lovbrytere risikerer bøter og til og med fengsel.
Vanskelig å gjennomføre
Denne loven ble vedtatt i en kontekst med sterk debatt i Norge rundt forestillingen om «kroppspress» (bokstavelig talt «kroppspress» på fransk). Dette påbudet om å alltid se vakker ut og til sin fordel «er til stede på arbeidsplassen, i det offentlige rom, hjemme, i media osv.», klaget Kjell Ingolf Ropstad, norsk barne- og familieminister. «Det er alltid der, selv umerkelig, og det er vanskelig å kjempe.»
Ministeren uttrykte deretter håp om at denne nye forskriften «vil gi et nyttig og betydelig bidrag til å redusere den negative effekten» av retusjerte bilder, «spesielt på barn og unge». Han innrømmet imidlertid at det ville være komplisert å implementere, siden det noen ganger er vanskelig å finne ut om et bilde er redigert eller ikke.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»