Lagt ut 9. november 2020 kl. 18:23Oppdatert 9. november 2020, 18:51
Norwegians mulighet til å overvintre er mandag igjen i tvil etter Norges avslag på å gi ytterligere økonomisk bistand. På flere spørsmål fra lavprisflyselskapet har den norske regjeringen endelig vurdert at ny bistand ikke ville være «forsvarlig». En posisjon som umiddelbart forårsaket et fall på 20 % i børskursen, som har tapt 99 % av verdien siden begynnelsen av året.
Nordmannen ba om milliarder i økonomisk bistand og regjeringen mente det ikke var forsvarlig bruk av skattebetalernes penger i denne situasjonen, sa næringsminister Iselin Nybø. «Slik bistand kan også være konkurransehemmende,» sa han i en uttalelse.
«Som et slag»
«Denne avgjørelsen er som et slag i ansiktet», svarte Norwegian-sjef Jacob Schram umiddelbart. Det er desto vanskeligere ettersom bedrifter i andre land har mottatt betydelig bistand, la han til. På spørsmål om risikoen for konkurs, forsøkte ikke den norske sjefen å sette ting i perspektiv.» Jeg utelukker ingenting i dag. «svarte han. «Vi fortsetter å jobbe med andre løsninger. Vi håper og tror at vi vil klare det igjen, sa han.
Utilstrekkelig førstehjelp
I mars i fjor ble Norwegian reddet fra konkurs takket være et Oslo-støttet lån på 3 milliarder kroner (280 millioner euro), samt konvertering av deler av gjelden på 4,3 milliarder dollar til nye aksjer. Men i august i fjor, under presentasjonen av halvårsresultatet, gjorde daglig leder i Norwegian, Jacob Schram, det klart at denne hjelpen ikke vil være nok til å holde mer enn seks måneder under dagens forhold. Og på den tiden hadde luftfartsindustrien fortsatt håp om å se en bedring i aktiviteten.
Wizz Air bygger opp trykket
For Norwegian er slaget desto mer alvorlig ettersom hovedkonkurrenten på skandinaviske ruter, selskapet SAS, nettopp har inngått en rekapitaliseringsplan på 1,2 milliarder euro, takket være støtten fra de to hovedaksjonærene, Danmark og Sverige, som hadde takket nei. hans hjelp til nordmannen. I tillegg har et annet lavprisflyselskap, ungarske Wizz Air, økt presset, og kunngjorde innvielsen, 5. november, av tre innenrikslinjer med avgang fra Oslo-Gardemoen lufthavn. Dette vil ytterligere svekke nordmannen, hvis skandinaviske hjemmemarked nå utgjør hoveddelen av virksomheten.
Plan for siste sjanse
Et mulig norsk mislighold vil være flyselskapets største konkurs siden starten på helsekrisen. Det verste er imidlertid ikke sikkert, da nordmannen allerede har demonstrert sin spenst og evne til å tilpasse seg svært raskt for å overleve. Ifølge en Bloomberg Intelligence-analytiker har lavkostselskapet, som allerede har redusert arbeidsstyrken med 80 % ved å lande rundt 8000 personer, fortsatt nok likviditet til å holde ut minst til desember og senest til mars. Nok til å gi ham tid til å fokusere eksklusivt på hjemmenettverket sitt, legge ned de siste internasjonale linjene og selge sine siste langdistanse Boeing 787.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»