Nordmenn håper å knekke det transatlantiske lavprisflymarkedet

Av Victoria Klesty

OSLO (Reuters) – Det nye nordiske flyselskapet Norse Atlantic begynte å selge billetter til billige transatlantiske flyreiser på fredag, i håp om å lykkes der Norwegian Air mislyktes spektakulært, ved å satse på leide fly til spottpriser under pandemien.

Etter å ha satt sammen en flåte av widebody-fly, vil det norske norrøne i første omgang forbinde de amerikanske destinasjonene New York, Fort Lauderdale, Los Angeles og Orlando med den norske hovedstaden Oslo, etterfulgt av London og Paris.

Jomfruflyet vil ta av i Oslo 14. juni, på vei til John F. Kennedy internasjonale lufthavn i New York, har bookingsystemet vist.

Mens de gunstige leievilkårene og drivstoffeffektiviteten til dets moderne fly bør gi det en kostnadsfordel, er spørsmålet om det kan fylle flyene og generere nok inntekter til å være lønnsomt.

– Det er alltid litt risikabelt når man opererer i flybransjen, men vi synes det er god timing, sier administrerende direktør Bjørn Tore Larsen til Reuters.

Larsen, en luftfartentusiast og selskapets største aksjonær, har tjent en formue i maritim sektor og kontrollerer OSM Maritime ship management group.

USA er favorittreisemålet hans, og han mener det er en massiv etterspørsel etter billige reiser mellom Europa og Nord-Amerika.

«Vi er ganske sikre på at vi vil fylle disse flyene med både amerikanere som skal til Europa og europeere som skal til Amerika,» la han til.

Usikkerhet om post-pandemiske reisemønstre og økende energikostnader er bekymringer for flyindustrien, og reiserestriksjoner gjenstår, spesielt i Asia.

– Det vi ser fra selskapene som har begynt å rapportere, er at det er et stort antall bestillinger for flyreiser over Atlanterhavet, så jeg tror etterspørselen er der, sa Larsen.

BYTTE DEN NORSKE?

Pandemien sendte flyindustrien inn i en hale med mange aktører som satte opp tap og avskaffet overkapasitet der det var mulig, noe som betyr at det var rik uttelling for alle som var interessert i å finne forretninger.

Et av de største kuttene kom fra sammenbruddet av Norwegian Air, som stanset langdistansevirksomheten under konkursbehandlingen, og dukket opp i fjor i en nedskalert versjon som et europeisk regionalt flyselskap.

Enter Norse, som tok imot sin første Boeing 787-9 Dreamliner i desember 2021 og forventer å ha en flåte på 15 innleide fly.

Fire av flyene vil i første omgang bli videreleid i 18 måneder til spanske Air Europa, men ifølge Norse vil det generere positiv kontantstrøm.

I følge avtalene med sine utleiere skal nordmannen i utgangspunktet kun betale for tiden flyet brukes, kjent som «power-by-the-hour»-kontrakter, som betyr at noe av presset for å holde flyet i flukt er funksjonshemmet.

«Så vi kommer til å starte forsiktig og prøve å matche tilbud og etterspørsel, men vi kommer ikke til å komme overens og fly fly i to,» sa Larsen.

Mens økende drivstoffkostnader «uten tvil» vil øke billettprisene, sa Larsen at inflasjonspresset har vært begrenset og ikke nok til å ha en betydelig innvirkning på etterspørselen.

Norwegian Airs grunnlegger og tidligere administrerende direktør Bjørn Kjos var pioner for billige flyreiser over Atlanterhavet, og flyselskapet ble det største ikke-nordamerikanske flyselskapet som betjente New York City med ham ved roret.

Etter at han trakk seg fra Norwegian Air i 2019, var Kjos en tidlig investor i Norse Atlantic og har en plass i styret.

– Vi har en flott kostnadsposisjon: Dreamliner er flyet du virkelig trenger, du må fly moderne fly, spesielt med de oljeprisene vi har nå, sa Kjos.

STRØMNETTVERK

Som en ren langdistanseaktør har ikke Norse Atlantic en «feeder»-tjeneste fra regionale forbindelser, noe som kan gjøre det vanskelig å selge seter fra store ruter som London-New York, sa James Halstead, administrerende direktør. konsulentselskapet Aviation Strategy.

«Veldig få (langdistanse) ruter rundt om i verden overlever på ren» O&D «trafikk,» sa Halstead, og refererte til trafikk fra en enkelt opprinnelse til en enkelt destinasjon.

Norwegian Air er imidlertid i samtaler med Norge for å se om programmene kan samkjøres for å tjene som en strømtjeneste, sa Norwegian Air-sjef Geir Karlsen.

«Hvis vi kan samarbeide på noen fronter på destinasjoner, så gjør vi gjerne det,» sa han.

Larsen sa at han planlegger å starte flyreiser fra Paris til USA denne sommeren og fly fra London til New York før slutten av året.

(Rapportering av Victoria Klesty; Redigering av Mark Potter)

Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.