Nios batteridokking støtter lastbalansering

Kinesiske Nio åpner en batteribyttestasjon ved Värtahamnen i Stockholm med støtte for lastbalansering av strømnettet. Stasjonen er den første i Europa som bruker versjon 3.0 av Nio Power Swap Station.

Med en utskiftingstid på mindre enn fire minutter og en forsyning på 21 batteripakker, kan den utføre opptil 408 batteribytter per dag, 30 % mer enn forgjengeren.

Power Swap Station 3.0 inkluderer en ny 500kW hurtiglader. Den bruker en væskekjølt CCS-ladekabel og halvparten av vekten av forgjengeren. Kan brukes med én hånd. Ladestrømmen er opptil 660A.

Stasjonen er designet for lastbalansering: den kan laste og losse på nettverket med en effekt på 62,5 kW.

Pressemeldingen sier ingenting om Nios planer om å tilby lastbalansering i Sverige. Lovgivningen er sen, men lastbalansering via elbilladere brukes av ladeoperatøren Virta i blant annet Finland og Frankrike.

Stockholm stasjon blir den sjette i Sverige og den tjuefemte i Europa. De første åtte Nio batterismørbrødene i Sverige vil ligge i Varberg, Mariestad, Mjölby, Enköping, Kungälv, Värtahamnen, Arlandastad (september) og Malmö (i løpet av høsten).

Målet med utvidelsen i Sverige er å koble sammen triangelet Stockholm-Göteborg-Malmö og tilby batteribytte i storbyregioner.

  • Batteribytte utført: 26 millioner
  • Panini i drift: 1650
  • Hvorav i Europa: 24
  • Hurtigladere i Europa: 26

Nios bilmodeller er bygget for raskt å kunne skifte ut hele batteripakken, som et alternativ til hurtiglading.

Dette resulterer i flere batterier i sirkulasjon, men samme batteriforbruk fordi levetiden måles under bruk.

Mekanikken erstatter ikke bare batteriet, men undersøker også tilstanden og bilens tilstand.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *