Nio ES8 – Første førerprøve






© Levert av AutoWeek


For å bli kjent med Nio ES8 må vi til Oslo. Dette er ingen tilfeldighet, for Norge er, enda mer enn Nederland, elbilenes land. De aller fleste nyregistrerte biler har skilt som begynner med E og vårt førsteinntrykk i morgenrushet i Oslo er at kanskje en fjerdedel av bilene rundt oss er elektriske. Grunn nok for Nio til å ta sjansen her.






© Levert av AutoWeek


Nio er et veldig ungt merke fra Shanghai, men det har likevel bygget mer enn 100 000 biler. Merket skiller seg ut for å være kvalitativt i toppen av markedet og for å jobbe med utskiftbare batterier. Du kan for eksempel leie batteriet separat fra bilen (akkurat som Renault gjør), og du kan også bytte batteri innen fem minutter på en batteribyttestasjon, hvis selv hurtiglading ikke er rask nok for deg. Sistnevnte er allerede prøvd og Renault har gitt opp, men Nio vil prøve likevel. – For nå er tiden moden for det, svarer Nios norgessjef Marius Hayler på spørsmålet vårt om hvorfor Nio skal lykkes. Innen utgangen av neste år forventes det å være tjue av disse utvekslingsstasjonene i Norge. Dette og batterileie er det Nio kaller BaaS: Battery as a Service. Dette, forklarer Hayler, avlaster folk for bekymringer om batterikapasitet og gjør at batteriet kan skiftes ut i fremtiden slik at bilen holder lenger.

Stor plass

Når det er sagt, la oss ta en titt på ES8. Det er en enorm seks- eller syvseters minivan med et umiskjennelig kinesisk utseende, selv om Ion har et eget designsenter i Tyskland. Modellen minner mest om Aiways, med den høye, rette sløyfen og flate lys på toppen. Så vidt vi er bekymret, krever det fortsatt litt tilvenning, men vi er kanskje litt konservative. Innvendig merker du umiddelbart hvor utrolig romslig ES8 er, selvsagt takket være den elektriske plattformen med en akselavstand på 3,01 meter. Som voksen kan du strekke bena nesten helt i andre rad, og tredje seterad er også ganske romslig. Selv med de ekstra setene har du fortsatt 310 liter bagasjerom, i femseters konfigurasjon som er på 870 liter. Det som også er slående er nivået på finish og materialer. Å kalle deg premium er enkelt, men å tjene det er en annen ting. Når det gjelder interiøret, lykkes Nio absolutt. Klokker, som består av en enkel skjerm av typen Citroën Cactus, gjør dessverre noe med det. Alle sekundære funksjoner finner du på en enorm vertikal skjerm i midten.

metallisk stemme

Alle som trodde Furbys var utdødd, tar feil. Det populære leketøyet fra århundreskiftet mistet håret og gjør nå sitt comeback som HMI (Human Machine Interface) i Nio. I midten av dashbordet er en svart ball med øyne, kalt Nomi. Den roterer rundt to akser og følger dermed hendelsene om bord. Når han kjeder seg, begynner Nomi å blåse bobler. Barn vil elske det, men gjennom voksne øyne har det en senil følelse. Jada, Nomi er mest der for å følge dine stemmeordre, men det er tøft likevel. Hvis Nomi ikke forstår deg, vil en metallisk stemme komme ut med de kinesiske google-translate-ordene «Hei, du har ikke tillatelse til». I sin ungdom var Furby mye mer veltalende. Det er søtt at Nomi hilser på deg når du går ut av bilen.

Slå ryggen

Når det kommer til drivverket også, gjør Nio mye med ES8. Modellen er som standard utstyrt med to motorer, en per aksel og dermed firehjulsdrift, med en samlet effekt på 440 kW og et systemmoment på 725 Nm. Selv i Eco og Comfort reagerer bilen behagelig og jevnt. gasspedal, i Sport får du et skikkelig bakslag når du sparker den helt igjennom. Det er nesten litt i overkant i en slik bevegelig stue, men hvis du raskt skal dykke ned i tett trafikk er det veldig hyggelig. Kontrollene er lette asiatiske, men presise nok. ES8 skjemmer seg bort med standard adaptiv luftfjæring, og dette gjør kjøringen til en veldig behagelig og avslappende opplevelse. Du må altså holde farten over 30km/t, for den obligatoriske varsellyden under minner om en overfylt barnehagetime ved første opptakertime og går ganske ettertrykkelig inn. At BMW ansetter en komponist som Hans Zimmer til dette er litt av en overdrivelse, men det er den andre ytterligheten. Tross alt har ES8 all ADAS som standard for å kunne kalle seg selv nivå 2 autonom.

Ok, det er fortsatt rom for forbedringer her og der, men avslutningsvis overrasket Nio ES8 oss som en kraftig, romslig og komfortabel bil. Dessuten er det den best ferdige kinesiske vi noen gang har sett; kom igjen kom igjen. Det er ikke kjent noe konkret om de nederlandske planene ennå, men det faktum at vi er invitert levner liten tvil om at det er noen. Vi spurte selvfølgelig Nomi igjen: «Du har ikke tillatelse til».

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.