Misfornøyde kunder returnerer Toyota bZ4X til Norge

Toyotas første elbil bZ4X hadde ingen enkel start. Først ble 2700 eksemplarer tilbakekalt da det ble funnet en designfeil som fikk hjulene til å løsne under hard oppbremsing inn i et hjørne.

Etter at den var reparert og produksjonen startet, kom vintertestingen av bilen med intet mindre enn skuffende resultater.

Under vår rekkeviddetest av åtte elbiler i fjor hadde Toyota bZ4X mest problemer med å følge med.

Den firehjulsdrevne versjonen vi kjørte har ifølge WLTP en rekkevidde på 415 kilometer. Mens vi kjørte på motorveien i milde vintertemperaturer på 3,5 grader, tilbakela vi 235 kilometer.

Ifølge Toyota er den store forskjellen til WLTP at bZ4X-batteriet har en stor buffer. Den skal både beskytte batteriet for å gi det lengre levetid og være en «reservetank» når rekkeviddemåleren viser null kilometer.

Problemet er at sjåføren ikke vet hvilken takhøyde bufferen tilbyr. Batterikapasitet i prosent vises ikke.

Toyota har lovet å gi programvareoppdateringer som en løsning på problemet. Men det har ikke overbevist alle som allerede har bestilt en Toyota bZ4X. I Norge har kundene nå begynt å kansellere sine bilreservasjoner, melder den norske siden Motor.

Årsaken som nevnes er at kundene føler seg lurt med informasjon om hvordan bilen presterer i det nordiske vinterværet.

Så langt er det registrert 1.140 Toyota bZ4X i Norge. Toyotas representant i Norge ønsker ikke å si hvor mange reservasjoner som er kansellert. Men det vil også være tilfeller hvor kunder henter bilen og så må levere den tilbake.

Det er ikke aktuelt i Sverige, hvor Toyota bZ4X ennå ikke har begynt å bli levert til kunder. De første leveransene bør kun skje her i april eller mai.

Det er uklart om svenske kunder som har bestilt en bZ4X også vil kunne heve kjøpet.

– I tilfeller hvor en kunde ikke ønsker å gjennomføre kjøpet av sin bZ4X, ber vi dem kontakte sin lokale forhandler for en dialog om de tilgjengelige mulighetene. Vårt mål er alltid at kundene våre skal føle seg fornøyde med kjøpet sitt, sier Christian Hallin, informasjonssjef i Toyota i Elbilen Sverige.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *