Maxus viser frem den elektriske pickupen GST, som vil utfordre Rivan og Ford – Alt om Elbil

I fjor var Maxus stolt over å være den første som lanserte en helelektrisk pick-up i Sverige. Dette i form av Maxus eT90, som absolutt ikke er et kraftig ytelsesmonster på nivå med Rivian R1T eller Ford F-150 Lightning.

Men Maxus var ikke fornøyd med eT90. I dag presenterte Maxus, som er en del av kinesiske Saic Motors, et konsept som kan utfordre selv Rivian og Ford. Pick-upen heter Maxus GST.

Maxus GST har fire motorer som yter 746 kW (1 000 hk) med et maksimalt dreiemoment på 14 000 Nm. Den skal akselerere fra 0 til 100 km/t på rundt tre sekunder.

Maxus ga ikke detaljer om størrelsen på batteriet, men den estimerte rekkevidden er rundt 750 kilometer (WLTP). Den ene ble brukt cellekropp-konstruksjon, hvor batteriet også er en integrert del av rammen for å skape en mer robust konstruksjon.

Ifølge kinesiske medier er Maxus GST utviklet direkte for det europeiske markedet, men fremfor alt også for det nordamerikanske, hvor pickuper er populære. Detaljer om eller når Maxus GST kommer til Sverige er uklare. Den norske importøren Maxus RSA bekreftet imidlertid at den fortsatt kommer til Norge:

– Det vil ta halvannet år før den kommer til Norge, så vil den erstatte T90, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA til Norwegian Motor nr.

Mange smarte funksjoner

Vi kommer frem til teknologi som V2L hvor det vil være mulig å gi energi fra batteriet til å drive husholdningsapparater. Andre funksjoner inkluderer luftfjæring som kan justeres opptil 400 mm for økt bakkeklaring og 12 forskjellige terrengmoduser. Siden den har fire individuelle motorer, kan den også rotere på plass, noe som minner om rotasjonen til Rivian-tanken.

Maxus GST får mange smarte løsninger. Det er blant annet mulig å åpne den bakre delen av kupeen for å utvide lastegulvet. Baksetene kan også roteres 180 grader og flyttes til lastegulvet: «Perfekt for fiske,» bemerker Maxus.

Maxus delte ikke ytterligere detaljer om tilbakekallingen. Verken lastekapasitet eller slepekapasitet er angitt. Men de som er nervøse for å rygge en tilhenger kan være trygge. Maxus GST har også Trailer Assist, en automatisk reverseringsfunksjon for tilhengere.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *