Publisert: 31. januar 2022, klokken 08:32
Britishvolt kopierte Northvolts forretningsmodell og bygde en batterifabrikk. Nå kommer neste eksemplar. Etter at Volvo Cars innledet et tett samarbeid med Northvolt om elbilbatterier, gjør søstermerket Lotus det samme med Britishvolt.
Den svenske batteriprodusenten Northvolt har gjort et prangende inntog på det europeiske kjøretøymarkedet med avtaler med Scania, BMW, Volkswagen og Volvo og deres store batterifabrikk i Skellefteå siden desember.
Northvolt fikk raskt et eksemplar i britiske Britishvolt og det var planer om en stor batterifabrikk også i Norge.
Britishvolt sikret nylig midler til det første trinnet i å bygge en stor batterifabrikk i det nordøstlige England. Og nå kommer avtalen med bilprodusentene.
Beskytter batteriene
De første som kommer ut er brødrene til Volvo Cars i Geely-gruppen – Lotus.
Lotus utvikler en ny plattform for en kommende elektrisk supersportsbil. Og for å sikre tilgang til hjemmebygde batterier på de britiske øyer, har Lotus nå signert en avtale med Britishvolt.
Selskapene skal samarbeide om forskning og utvikling av avanserte teknologier for elbiler. Målet er å utvikle en ny og innovativ batteripakke for Lotus sin neste generasjon elektriske sportsbiler.
Både Lotus og Britishvolt har sine utviklingssentre i West Midlands med Wellesbournes Lotus Advanced Technology Center som hjerte på jobb.
Lotus har satt et investeringsbudsjett på rundt 1 milliard svenske kroner for utviklingen av den elektriske modellen Evija og bensinbilen Emira.
Kanskje SEA
Det er uklart om Lotus vil bruke SEA-plattformen utviklet av Geely eller om de får lov til å bygge noe helt eget. Hvis de bruker SEA og hvis Britishvolts batteri passer til den plattformen, kan britiske batterier også lande på en møtende Volvo.
I forbindelse med kunngjøringen av samarbeidet med Britishvolt sendte Lotus de første skissene av en kommende sportsbil (bildet over). I løpet av måneder har Lotus-sjef Matt Windle lovet å vise frem Type 132-bilen, en elektrisk SUV.
Ifølge Windle har Lotus ytterligere tre nye elbiler på gang. De neste modellene vil alle bli utviklet med Evija som grunnlag og benchmark.
Britishvolt begynte å bygge sin batterifabrikk i Northumberland i september i fjor. Fabrikken vil ha en kapasitet på 30 GWh per år, noe mindre enn den ferdige fabrikken i Skellefteå.
Northvolt og Volvo Cars avslørte nylig at de innleder et forsknings- og utviklingssamarbeid samt ny batteriopplæring i Uppsala. De to selskapene skal også bygge en stor batterifabrikk sammen. Det er ennå ikke bestemt hvor den fabrikken skal ligge.
FOR Å VITE MER: Hei Lotus Elise, Exige og Evora!
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»