Krig i Ukraina, lukket luftrom: hvordan flyr fly over Russland?

Nesten tre uker har gått siden krigen startet i Ukraina. Blant flaggskiptiltakene som Vesten har tatt som gjengjeldelse, er stengingen av luftrommet. Russland reagerte på samme måte.

Hvilke land har stengt luftrommet for Russland?

Alle medlemslandene i Den europeiske union, det vil si tjuesju stater, har stengt luftrommet for Russland. Til denne listen kommer nabolandene til EU: vi finner Storbritannia, Norge, Sveits, Island, Moldova og Albania. Andre steder i verden ble bevegelsen bare fulgt av to andre nasjoner: USA og Canada.

Denne ekskluderingen av Russland fra den europeiske og amerikanske himmelen skjedde i etapper: Polen og Tsjekkia var de to første statene som tok denne avgjørelsen, 25. februar, altså dagen etter den russiske invasjonen av Ukraina. Andre land fulgte etter de påfølgende dagene, med USA stengt 2. mars.

Frankrike formaliserte dette forbudet 27. februar. » Frankrike stenger luftrommet for russiske fly og flyselskaper fra og med i kveld «, han skrev Jean-Baptiste Djebbari, delegatminister for samferdsel. Tilgangen til Frankrike var imidlertid blitt svært komplisert med stengingen av nabolandene vedtatt av deres luftrom.

Et kart som er delt av en bruker på Reddit gir en liten ide om Russlands ekskludering. //Kilde: jernbanearbeider

Hvilke land har Russland stengt luftrommet for?

Stilt overfor tiltakene vesten har tatt i luftfartssektoren, Russland han svarte 28. februar gjorde speilavtaler: Rosaviatsia, som er den russiske myndigheten med ansvar for sivil luftfart, uttalte » en begrensning av flyvninger fra flyselskaper fra 36 stater «Dette gjelder hele EU, men også Canada eller Storbritannia.

Gitt det enorme området av Russland (det er det største landet i verden, med et område på 17,1 millioner km² og hvis lengde er fordelt over elleve tidssoner), er beslutningen tatt av Moskva slett ikke triviell. Spesielt siden landet ligger geografisk mellom EU og noen østasiatiske land.

Stengingen av russisk luftrom er imidlertid ikke helt lufttett. Offisielt har flyselskapene muligheten til å søke om en «spesiell tillatelse» som lar dem chartre et fly over Russland. Rosaviatsia er ansvarlig for å analysere forespørsler fra sak til sak. I praksis gjør omstendighetene denne muligheten ugyldig.

Flyr det fortsatt fly over Russland?

Russland har ikke stengt luftrommet for verden. Bare vestlige nasjoner er interessert. Det er alltid flyforbindelser mellom New Delhi og Moskva, for eksempel. Det er det samme for de fleste land i verden. En titt på FlightRadar24-referansesiden avslører nesten normal flytrafikk i Russland.

Russie FlightRadar24
Situasjonen på den russiske himmelen for sivil luftfart, 16. mars. // Kilde: FlightRadar24

Det kan være unntak for å knytte forbindelser mellom EUs medlemsland og Russland. Dette kan være offisielle eller diplomatiske flyvninger, men også humanitære eller strategiske flyvninger, som den mellom Moskva og Bratislavai Slovakia 1. mars fordi det var et lastefly som fraktet atombrensel.

Hvordan går det for et selskap som Air France?

Air France pressemelding i slutten av februar 2022 for å ta hensyn til kunngjøringene fra franske, men også europeiske og russiske myndigheter. Siden 24. februar, dagen for invasjonen av Ukraina, har transportdepartementet gitt bruksanvisning forbud mot luftoperasjoner i flere ukrainske og østeuropeiske luftsoner.

Bestemmelsen gjaldt flyinformasjonsregioner («FIR»), som er underavdelinger av et luftrom (det er for eksempel syv i Frankrike, hvorav syv på fastlands-Frankrike). Denne instruksen om ikke å gå inn i ukrainsk luftrom, eller til og med å nærme seg det, er åpenbart rettet mot å unngå en katastrofe, gitt de militære operasjonene i landet.

GRAN
Et kart som viser inndelingen av luftrom og FIR. //Kilde: Ifølge Duntinger

Med unntak av russisk luftrom, må et selskap som Air France derfor unngå ikke bare Ukraina, men også Russland (og i forlengelsen av Hviterussland, gitt dets dobbelthet, og nesten hele Svartehavet). Flåten til den franske luftfartsprodusenten er faktisk på en eller annen måte tvunget til å gå rundt i området, som en avledning, for å nå Øst-Asia.

Disse nye luftveiene er åpenbart mindre optimalisert, siden Russland er i veien, ellers ville alternative ruter vært brukt for lenge siden. De har effekten av å forlenge flytiden, men også øke drivstofforbruket. Men for de andre rutene som ikke går gjennom Russland, endrer ikke dette noe.

Hvilke destinasjonsland er du interessert i?

Alt avhenger av utgangspunktet og ankomststedet. For et land som Frankrike er det fremfor alt forbindelsene til Kina, Japan og Sør-Korea som rammes. Det er også på disse tre destinasjonene Air France hovedsakelig kommuniserte den 28. februar, og minnet om aksene Paris-Beijing, Paris-Tokyo og Paris-Seoul.

For andre flyforbindelser får situasjonen ingen konsekvenser: New Delhi krever for eksempel ikke å fly over Russland. Ditto for hele det indiske subkontinentet, Oseania, den arabiske halvøy eller Afrika. Korreksjoner bør også observeres for Sentral-Asia, men båndene til disse landene er betydelig lavere enn de tre i Øst-Asia.

Tokyo, Japan
Tokyo by om natten. //Kilde: 12019

Men andre steder i Europa er tiltaket tatt av Moskva praktisk talt smertefritt. Loïc Tribot La Spière, økonom med spesialisering i lufttransport og generaldelegat for Center for Strategic Studies and Prospectives, bemerket dette 28. februar i et intervju med Info Frankrike. Flyreiser med avgang fra Italia eller Hellas trenger ikke å returnere til Russland.

Det kan faktisk ha vært en relativ luftfartsforstyrrelse (som blant annet krevde å advare reisende) helt i begynnelsen av kryssekskluderingene mellom Russland og Vesten, men situasjonen har stabilisert seg siden den gang. Den 28. februar hadde ikke Air France kansellert flyvninger (med unntak av Russland), men endret rutetider til Øst-Asia.

Hva er de nye rutene?

Igjen avhenger alt av utgangspunkt og ankomststed, for ikke alle er berørt på samme måte. Men hvis vi tar tilfellet med Frankrike, kan vi forestille oss to mulige ruter for å omgå Russland og nå land som Japan, Kina og Sør-Korea: fra nord, over Arktis, eller fra sør, fly over Sentral-Asia.

I praksis er det snarere den sørlige aksen flyselskapene foretrekker. I alle fall merker vi dette ikke bare for trafikkintensiteten – som vist på nettstedet FlightRadar24 -, men også for målrettingen av forbindelsene som drives av Air France: to flyvninger som får forbindelsene Paris-Osaka og Paris-Tokyo til å krysse Mongolia og Kasakhstan.

Paris-Tokyo flyradar24
En flytur mellom Paris og Tokyo 16. mars. // Kilde: FlightRadar24
Paris-Osaka flyradar24
Og en forbindelse fra Osaka samme dag. // Kilde: Flightradar24

Er det en ekstra kostnad? Og med tanke på varighet? Og hvordan komme seg til Russland?

Alle forbindelsene som tidligere gikk gjennom Russland fordi de er raskere lider uunngåelig av en forlengelse av transporttidene. For en Paris og Tokyo-flyvning, det er to timer til Av. For de som allerede har reist på veldig langdistanseflyvninger som denne, er ikke dette trivielt: det tar allerede nesten 11 timers flytur i normale tider.

Dette gjenspeiles også i prisen på flybilletten, da disse mindre direkte forbindelsene krever høyere drivstofforbruk. Krigen mellom Russland og Ukraina generelt har imidlertid en svært negativ effekt på oljeprisen, noe som gjør at selv forbindelser som Paris-La Réunion eller Paris-Les Antilles økning på noen titalls euro.

Krig i Ukraina, lukket luftrom: hvordan flyr fly over Russland?
Den er fortsatt kortere enn en Paris-Sidney, men likevel. //Kilde: Sourav Mishra

På muligheten for å reise til Russland igjen er svaret ja, men ikke med direktefly fra Frankrike. Du trenger en forbindelse, for eksempel via Istanbul eller Ankara – Tyrkia har ikke stengt luftrommet. reise til dette landet det frarådes imidlertid på det sterkeste. av Utenriksdepartementet, av åpenbare grunner.

De økonomiske konsekvensene for et flyselskap som Air France bør være relativt målt, da forbindelser med Russland bare er en brøkdel av virksomheten. Det bør være en mer merkbar innvirkning når det gjelder turisme, men også i antall flyoppmøte, på grunn av de høyere prisene. Alt vil avhenge av krigens varighet.

Og Hviterussland?

I Russlands krig mot Ukraina er Hviterussland medskyldig i Kreml. Før invasjonen tillot Minsk Moskva å stasjonere store tropper på sitt territorium under påskudd av en bilateral militærøvelse. Resten er kjent: Russland har satt i gang et lynangrep mot Kiev, i håp om å ta over hovedstaden veldig raskt, og utnytte dens nærhet til Hviterussland.

Det viser seg at hviterussisk luftrom allerede på krigens tid ble avvist av europeiske flyselskaper. Grunnen ? Den hviterussiske presidenten Alexander Lukasjenko er anklaget for å ha omdirigert et europeisk fly for å arrestere en dissident. Det var mai 2021. Siden da har EU den har også stengt luftrommet til hviterussiske fly.

Selv uten denne avledningen ville Hviterussland fortsatt ha blitt sanksjonert som Russland, gitt landets medvirkning i krigen. I alle fall har flyselskaper all interesse i å holde seg borte fra landet, gitt de militære operasjonene. Det er dessuten av denne grunn at selv autoriserte flyvninger i Russland unngår å manøvrere nær Ukraina, inkludert i Russland.

Hva med Ukraina da?

Ukraina har åpenbart ikke stengt luftrommet, i hvert fall ikke for vestlige flyvninger, men det er et land i krig. Det er for farlig for sivile fly å fly over området mens jagerfly og alle slags luftvernforsvar er i drift. Selv på rundt 10 000 meter er risikoen for å bli truffet av et missil kritisk.

Det er også en presedens: Malaysia Airlines flight 17, som gjorde forbindelsen mellom Amsterdam og Kuala Lumpur. I 2014, noen måneder etter annekteringen av Krim og destabiliseringen av de russisktalende regionene i Ukraina (Donetsk og Lugansk), ødela et Donbass overflate-til-luft-missil Boeing 777 i full flukt, og drepte 298 mennesker.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *