I Footways siste kvartalsrapport som ble presentert i formiddag, beskriver de en periode med sparing og internasjonal vekst mens selskapet er på retrett: Interessen for selskapets produkter er fersk i hjemmet.
Nordiske land fortsetter å falle i andre kvartals inntekter med 20 %, fra SEK 228 milliarder til 177 milliarder, ledet hovedsakelig av Sverige og Norge med nedgang på henholdsvis 22 % og 46 %.
– Vi ser stadig tydeligere at høy inflasjon rammer sko- og kleshandelen, spesielt i sportssegmentet. I tillegg til den høye inflasjonsraten, påvirker den svake valutaen markedet ytterligere, noe som påvirker kjøpekraften i vårt nordiske marked negativt, sier Daniel Mühlbach i en kommentar.
LES OGSÅ: Kartlegging: Et svett år for børsnoterte selskaper – Nesten alle marginer ble dårligere: «Befester bildet av nedgangen»
Utenfor Norden var veksten betydelig bedre i siste kvartal, da den i stedet økte med 14 %, fra 54 til 62 milliarder svenske kroner. Som administrerende direktør beskriver som gode nyheter, men også ser mørke skyer i horisonten:
– Det er gledelig at store markeder som Storbritannia, Spania og Italia vokser med over 50 % i første halvår av 2023. Dessverre ser vi i løpet av andre kvartal en trend at noen av disse markedene begynner å svikte og veksten bremses ned. .
Totalt gikk omsetningen ned med 61 millioner svenske kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
De rapporterer også om et positivt driftsresultat på SEK 1,6 millioner, selv om selskapets nisjebutikker har økt veksten siden selskapets nye e-handelsløsning Footway plus ble introdusert.
Også at sentraliseringen av varehusene, den mer effektive distribusjonskjeden og partnerskap med leverandører har spart selskapet for 30 millioner kroner.
LES OGSÅ: Ola Nevander: Mapping Business by Business: Her går e-handlerne amok – når stormen ruller inn
I tillegg har styret startet arbeidet med en nyemisjon på ca SEK 100 millioner, for å styrke balanse og likviditet.
– Til tross for markedsutfordringer er vi fortsatt optimistiske og proaktive. Målet vårt er å styrke selskapet, noe vi gjør ved å redusere varelageret og planlegge en ny emisjon, som allerede har fått støtte fra våre større eiere, sier Daniel Mühlbach.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»