Kinesiske Xpeng utfordrer Tesla med elektriske sportsbiler

Kinesiske Xpeng åpner butikk i Mall of Scandinavia og skal snart selges av Bilia over hele landet.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Elon Musk har som mål å reise planeten i mars. Kineseren Xpeng nøyer seg med å lansere flygende biler «innen noen få år». Men inntil da vil Xpeng konkurrere med Tesla ned til jorden.

Billige elbiler for folk. Smal design og god ytelse. Vi har sett flere varianter av hvordan de nye kinesiske bilprodusentene har tenkt å nærme seg det europeiske markedet. Xpeng har en litt annen idé.

Med P7-modellene, den grønne med de frekke dørene avbildet, og P5, en litt mer ekstravagant kombikupé, kommer Xpeng til Sverige denne våren. Den første lanseringen vil skje via den nyåpnede pop-up-butikken i Mall of Scandinavia. Neste steg er salg og service ved Bilia-butikkene i Stockholm, Gøteborg og Malmö.

– Vi har ingen salgsmål for Sverige, men målet er å bygge merkevaren. Vårt forhold til bilkundene er viktigere enn å selge mange biler, sier Norden-sjef Elvis Cheng mens han stolt åpner butikken på MoS.

P5 har et CATL-batteri på 66 kWh mens den sportsligere P7 har et batteri på 80 kWh. Xpeng har et egenutviklet operativsystem, Xmart OS, med mulighet for alle former for oppdatering på Internett.

– Vår bakgrunn er innen programvare og vi bygget hele bilen for raskt å kunne tilpasse den til det kundene krever, sier Cheng.

1 av 2: Interiøret i P5 ligner det til en viss amerikansk produsent.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

2 av 2: Og interiøret i P7 er ikke helt forskjellig fra Hyundai Ioniq 5.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Bilene har to prosessorer, en for assistansesystemene som skal være nivå 2.5-kompatible når bilene er klare til å kjøre i Europa, og en for monitorene og instrumentene. I likhet med Tesla fungerer Xpeng med to store skjermer i cockpiten med enkel menyhåndtering.

I tillegg til P7 og P5 er det flere modeller i hus i Kina som kan tilpasses for Europa. En mellomstor SUV står selvsagt øverst på Elvis Chengs ønskeliste.

I Kina er Xpeng fornøyd med hurtiglading opp til 80 kW, men det er en detalj som må tilpasses Europa før lansering.

Avtalen med Bilia ble signert i begynnelsen av februar og over tid vil flere anlegg enn de i storbyene begynne å selge elbiler.

– Det kommer helt an på hvordan det går med salg og gjestfrihet, sier Elvis Cheng, som plasserer Xpeng i premiumsegmentet.

Sverige er det første som forlater EU, men andre vil følge etter. Xpeng selges allerede i Norge og det vil bli mindre endringer på «EU-bilene».

Ertegrønn farge på sporty P7.
Foto: Jan-Erik Berggren

Flere elbilprodusenter har hatt ytelsesproblemer i Sverige gjennom vinteren. Fikk du tid til å teste bilene godt?

– Ja, vi har gjort flere tester og som du vet selger vi biler i Norge som har lignende klima, sier Cheng.

Bilene bygges i to nybygde fabrikker i Kina med en samlet kapasitet på 400.000 biler. P7 og P5 bygges på samme plattform, men Xpeng utvikler for tiden en ny plattform for elbiler, samt et program med plattformer og modeller for flygende biler som kommer «innen få år».

– Vi diskuterer for tiden regelverk med EU, men disse produktene finnes allerede i Kina, sier Cheng.

Nøyaktig hvor gode Xpeng-bilene er, kommer vi tilbake til når vi tester og tester bilene senere i vår.

Verken Cheng eller salgs- og markedssjefene ønsket å opplyse om priser i Sverige. For nå, la oss skrive pris: X penger.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.