Kilder til Indian Railways: «Ulykken kan ha vært forårsaket av den menneskelige faktoren»

Togulykken som skjedde fredag ​​ettermiddag i den indiske delstaten Odisha øst i India, som krevde mer enn 280 menneskeliv, kan ha vært forårsaket av den menneskelige faktoren. Dette er i så fall feil som er gjort med signalering for jernbanetrafikk på dagens jernbanetrasé.

Et passasjertog ved navn Shalimar Chennai Coromandel Express kom inn på feil spor øyeblikk før den katastrofale ulykken ved Bahanaga Bazar-stasjon i Balasore-distriktet fredag ​​ettermiddag. Persontoget sporet av og vognene stoppet på motgående skinner. De ble deretter truffet av et annet tog.
Tjenestemenn fra Indian State Railway og lokalt politi har gjennomført en foreløpig etterforskning på ulykkesstedet. De bemerket at Coromandel Express ble flyttet til et sekundært spor i stedet for å fortsette på hovedsporet. På strikkebanen kolliderte så toget med et stillestående godstog.

«Dette kan ha vært på grunn av menneskelige feil i signaliseringen. Coromandel Express hadde et grønt signal om å gå inn på hovedlinjen mot Chennai,» sa en jernbanetjenestemann til avisen Times of India.

Den indiske avisen Hindustan Times viser til en rapport fra jernbanens signalkontrollrom. Også der identifiseres den menneskelige faktoren som årsak til ulykken: «Ulykken kan ha vært et resultat av menneskelig feil fordi toget tok feil spor noen minutter før tragedien», skriver avisen.

En jernbanetjenestemann på stedet antydet også at den menneskelige faktoren påvirket ulykkesforløpet:

«Hvordan det skjedde og hvorfor det skjedde vil fremgå av den detaljerte undersøkelsen som er bestilt av jernbaneadministrasjonen. Men ved første øyekast ser det ut til å være en menneskelig feil,» sa tjenestemannen til Hindustan Times.

Avisen New Indian Express skriver at tekniske feil også kan ha spilt en rolle på tidspunktet for ulykken og viser til en inspeksjonsrapport fra Kharagpur Railway Division-tjenestemenn. Rapporten skal ha avslørt at sporkryssene ble plassert feil og signalpanelet på stasjonsmesterens rom klarte ikke å synkronisere dem på Bahanaga Bazar stasjon.

«Kombinasjonen av svikt i infrastrukturen og menneskelige feil kan ha ført til den tragiske togulykken», skriver The New Indian Express.

Kilder fra Indian Railways, som siterer GPS-opptak, sa at Coromandel Express kjørte med en hastighet på 128 kilometer i timen kort tid før ulykken. I løpet av 23 sekunder sank hastigheten så til null, noe som kan tyde på at sjåføren kan ha trukket på nødbremsene.

Av: Anders Carlsson

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *