Jernbaneselskapene: nå er kollapsen synlig på flere områder

Ny tariffavtale for jernbanetransport er i kraft og bransjen har klart å unngå en varslet streik i siste liten. Det fikk mye oppmerksomhet at et av hovedproblemene i forhandlingene – og senere også i meklingen – var de sene timeskiftene som hovedsakelig rammer arbeidstakere, men som også er uønsket for arbeidsgivere, skriver bransjen og arbeidsgiverorganisasjonen Tågföretagen.

I tillegg til å avlønne den enkelte ansatte, øker avtalen insentivet for jernbaneselskapene til å minimere forekomsten av forsinkelser i ruteendringer. Dette setter sene leveranser av togstillinger fra Trafikverket i søkelyset.

Det er av største betydning å få bukt med dagens krisesituasjon så raskt som mulig og dermed oppfylle det kontraktsmessige løftet – om 18 ukers varsel – som gjelder levering av togstillinger. Nylig bekreftet generaldirektøren for det svenske trafikverket, Roberto Maiorana, blant annet at innføringen av det nye planleggingssystemet til det svenske trafikverket har medført større utfordringer enn forventet, noe som ville ha vært nødvendig med mer bevis på system og at Trafikverket Trafikverket har unnlatt å oppfylle sine leveringsforpliktelser overfor jernbaneselskapene. Roberto forsikret også at planleggingen av Tågplan 24 går bedre og at 18 uker fremover bør være nådd senest i desember 2023.

Den kollapslignende innføringen av det svenske Trafikverkets nye system er nå synlig på en rekke områder, ifølge Tågföretagen. De tar den nylige forstyrrelsen av togtrafikken sør for Stockholm som eksempel og skriver at det er et faktum at omlegging av tog ikke kunne gjøres på den måten som var før innføringen av systemet. Nå stopper det opp og de tror det også vil bli store effekter, ikke minst for kommersiell varetransport og at basisindustrien vil lide. Fra Gøteborg havn kommer nyheten om at containervolumene fra havnen via jernbane har gått ned med syv prosent, noe som betyr at det har skjedd en overføring av volumer fra jernbane til lastebil. Det er et typisk eksempel på hvor raskt volumer flyttes med jernbane når det er forstyrrelser i jernbanesystemet, mener Tågföretagen. Konkret henger dette også sammen med innføringen av systemet og at omdirigering av tog under sporarbeider ikke fungerer i dag, mener de. Til slutt bemerker de at det svenske Trafikverket har innført lønnsbonus for ansatte som fortsetter å spille rollen som trafikkplanleggere under dagens omstendigheter. Det siste har utvilsomt effekter på vilkårene for kompetansetilbudet i sektoren, ifølge Tågföretagen.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *