Jeg synes disse bildene viser den ekstreme endringen i Haaland – NRK Sport – Sportsnyheter, resultater og sendeskjema

– Det er en gave for norsk fotball å ha forbilder og noen av verdens største superstjerner i verdens største idrett. Dette vil over tid gi muligheter som vil komme norsk idrett som helhet til gode, sier han Runer Pahr Andresen for NRK.

Han ble kommersiell direktør i Norges Fotballforbund i 2019, samme år som Erling Braut Haaland debuterte internasjonalt for Norge.

Siden den gang har pilene kun pekt i én retning.

Dataene som NRK hentet fra NFFs offisielle årsrapporter fra 2017 til 2022 taler for seg selv.

Både billettinntekter og sponsorater har hatt en kraftig økning de siste årene. I 2017 tjente NFF 8,4 millioner på billettinntekter, mens det i 2022 var 26,9 millioner på samme inngang.

Dette tilsvarer en økning på 220 %.


Når det gjelder sponsor- og samarbeidsavtaler, tjente NFF i 2017 133 millioner kroner på dem, mens det i 2022 ble registrert på 173 millioner kroner.

Dette tilsvarer en økning på over 30 %.


– Nei, det er veldig spesielt

Pahr Andresen understreker at det ikke bare er Haaland som bidrar til dette, og viser til at Norge for eksempel hadde tre Champions League-vinnere i 2023: Jærbuen, Caroline Graham Hansen og Ingrid Syrstad Engen.

– Men det er åpenbart noe helt spesielt med globale superstjerner som Haaland og Ødegaard. Det er klart det er veldig attraktivt å komme på kamp når noen av de beste fotballspillerne i verden spiller med flagget på brystet, sier han.

POPULÆR: Erling Braut Haaland er blitt allemannseie i fotballgale Norge. Her fra en treningsøkt i Lillestrøm.

Foto: Frederik Ringnes/NTB

Pahr Andresen mener det er lett å se utviklingen i praksis også og viser til Kypros-kampene i 2018 og 2023 som et eksempel.

CR7 kan erstattes av E9

Begge har poengspill på tallerkenen, men i 2018 var tilskuerne bare rundt 5.000, mens de i år var over 23.000.

– CR7 (Cristiano Ronaldo) som et globalt fenomen kan raskt erstattes av vår E9 (Haaland) i årene som kommer. Dette er selvsagt en gave til norsk fotball som vi må håndtere klokt, sier NFFs kommersielle direktør.

Han høster allerede fruktene av superstjernene som norsk fotball har produsert, men det vil ta litt tid før de økonomiske effektene virkelig slår til.

NFF har en rekke sponsoravtaler som strekker seg over flere år og som er fremforhandlet Før Haaland-tiden.

– Denne verdiøkningen gjenspeiles naturligvis når vi reforhandler våre avtaler og/eller inngår nye avtaler, påpeker han Pahr Andresen.

– Står skuespillerne i kø?

Han forteller at de siste årene har alle samarbeidslandslagene til NFF kommet med, som har fått sterke og kjente sponsorer både på dame- og herrefeltet.

Og flere nye og lønnsomme avtaler kan være:

– Skuespillere står i kø for å få plass som sponsor av landslaget, sier han.

En økning i kommersiell verdi er nødvendig. Totalt var NFF nesten 40 millioner kroner i minus i fjor, opplyser forbundet i sin årsmelding for 2022.

Trond Blindheim underviser i markedskommunikasjon og forbrukeratferd ved Høyskolen Kristiania i Oslo. Han understreker to ting:

– Det ene er inntekter fra sponsorater og det andre er billettsalg, sier Blindheim til NRK.

Ettersom interessen øker, ser flere og flere på kampene. Da er det enda flere som ser reklame både på stadion og på TV.

– Målet med sponsing kan ofte være å skape motivasjon og intern entusiasme blant ansatte. Å være tilknyttet et vinnerlag er veldig viktig, sier Blindheim til NRK.

Han understreker også at forbundet kan reforhandle avtaler og kreve mer av sine samarbeidspartnere.

– Kontrakter vil trolig bli fornyet til en betydelig høyere pris nå som interessen er på et høyt nivå, sier Blindheim.

Spillerne deler pengene

Direktøren i NFF påpeker at det er mange av dem vær forsiktig når det gjelder å ha klare avtaler og ikke overbelaste de mest populære spillerne.

Dette er regulert av avtaler som ivaretar spillernes rettigheter og plikter – og de norske landslagsspillerne er generelt motivert for å bidra til verdiskaping som også kommer neste generasjon fotballspillere til gode, sier han.

NFF presiserer at det er fastsatt en markedsføringsavtale med spillerne på herrelandslaget som regulerer landslagsspillernes bruksrett i markedsføringssammenheng.

Alt NFF tjener på oppdrag med landslagsspillere går inn i en spillermasse og fordeles på spillere basert på antall landslagskamper de har deltatt i. I 2022 utgjorde denne summen 7,4 millioner norske kroner.

Solbakken med Haalands brodd

Landslagstrener Ståle Solbakken forteller at det er et godt samarbeid mellom idretts- og næringsavdelingene i NFF og at det er Are Hokstad (administrativ koordinator for herrelandslaget A) som har hovedansvaret for at PR-oppgavene ikke blir for altfor store. tyngende for større stjerner.

– Erling skal kunne slappe av, trene, spise og drikke godt og være klar for både økter og kamper. Men markedsavdelingen vil definitivt ha ham involvert i ting, og jeg har sett ham gå inn for begge deler. Blant annet en ny versjon av «Alt for Norge», og jeg så sang med mer entusiasme, sier Solbakken med et smil til NRK.

– Setter dere føringer på hvor mye Haaland skal brukes?

– Jeg holder øye med ham… Som regel gikk det greit, men i tvilstilfeller griper jeg inn. Men som regel styrer Are det med en veldig fin balanse, sier Solbakken.

Tirsdag kan det norske folk igjen forvente å se landets største fotballstjerner i aksjon på nasjonalarenaen når Georgia kommer på besøk.

På lørdag var kampen allerede utsolgt.



Se høydepunktene i Norge – Østerrike
01:08


Felicia Webb

"Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *