Sentralbanen fungerer som en livline som forbinder Norge med Sverige. Denne viktige grenseoverskridende forbindelsen letter handel, turisme og regional utvikling. Over tid har jernbanefyllingen enkelte steder møtt på utfordringer som erosjon, setninger og lekkasjer forårsaket av vibrasjoner fra passerende tog, noe som skapte vedlikeholdsproblemer og fare for ytterligere skader som kunne forstyrre togdriften.
Oscar Bergman, som ledet prosjektet ved Flyktninghjelpen, forklarer: «Vi hadde tilbakevendende problemer med erosjon og lekkasjer i flere regnvannstanker under jernbanen mellom Åre og Undersåker. Dette skapte mye ekstraarbeid og ulemper.»
For å møte disse utfordringene effektivt og med minimalt avbrudd for jernbanetrafikken, har Geobear forpliktet seg til sin løsning som inkluderer geopolymerinjeksjon. Metoden gir en rekke fordeler for jernbaneoperatører og omkringliggende lokalsamfunn. Arbeidene ble utført uten at det gikk på bekostning av jernbanetrafikken og foregikk over tre netter mellom togavgangene, uten at det påvirket verken passasjerer eller bedrifter. Geopolymerinjeksjonsmetoden er også en veldig rask og økonomisk løsning for vedlikehold av jernbaneinfrastruktur. Prosjektet ble gjennomført raskt, uten forsinkelser og med forbedret driftssikkerhet på den aktuelle ruten.
Prosjektet, utført for NRC Group Sweden, tok for seg kritiske spørsmål knyttet til gamle, lekkende regnvannstanker og erosjon i vollen langs Mittbanan, en av Sveriges viktigste jernbanekorridorer.
Suksessen til dette prosjektet fremhever Geobear og Flyktninghjelpens forpliktelse til å forbedre jernbaneinfrastrukturen med innovative teknologiske løsninger som kommer operatører, passasjerer og lokalsamfunn til gode. Bruken av geopolymerteknologi har vist seg å være et ideelt valg for jernbanevedlikehold og gir langsiktig stabilitet til reparerte deler av Sentralbanen.
«Geobear designet en løsning med injeksjon av geopolymerer som gjorde det mulig å permanent forsterke vollen og tette tromlene. Arbeidet kunne utføres selv i 3 netter uten å påvirke trafikken på banen. Samarbeidet fungerte meget bra fra planlegging til utførelse og vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet,” la Oscar Bergman til.
Metoden er ikke bare ideell for jernbanevedlikehold, men gir også et enormt potensial for ulike bolig-, nærings- og infrastrukturprosjekter. Det gir en pålitelig, effektiv og sømløs løsning som sikrer funksjonaliteten og sikkerheten til kritiske transportsystemer. Metoden krever ingen graving og tilfører minimal vekt, dette er sentralt i mange bosetningsrelaterte prosjekter.
Materialet herder på få minutter og kan takket være ekspansiv kraft og gode geotekniske egenskaper stabilisere bygninger, forsterke leirholdig jord eller kompakte friksjonsmaterialer.
«Geobear er en ledende leverandør av geotekniske løsninger som forbedrer stabiliteten og levetiden til infrastrukturen. Med et sterkt fokus på bærekraft, tilbyr Geobears geopolymerinjeksjonsteknologi effektive, ikke-destruktive og bærekraftige løsninger for et bredt spekter av geotekniske utfordringer. Denne teknologien fungerer perfekt. under forhold som krever rask og sømløs håndtering av bosettingsproblemer. Den allsidige anvendelsen av løsningen gjør at den kan brukes til bosettingsproblemer i boliger, i en fabrikk eller varehus, samt på motorveier og jernbaner, sier Magnus Thölén i Geobear AB.
Den vellykkede implementeringen av vedlikeholdsarbeidene viser de positive effektene av innovative teknologiske løsninger for jernbaneoperatører og passasjerer. Dette betyr et skritt fremover for å sikre driftssikkerhet og effektivitet i togreiser, samtidig som forstyrrelser minimeres.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»