Pengeinnsamling
Nå skal tjenesten også utvides til utlandet.
– Vi er veldig glade for å bli en del av Induct-miljøet, sier administrerende direktør Lars Bjørn Larsen i Bidra i en pressemelding etter at oppkjøpet ble kjent:
– Det ligger et spennende potensial i å samarbeide med Induct og vi ser frem til å realisere potensialet sammen, fortsetter Larsen.
Bidra AS var en av de første som utviklet sin norske crowdfunding-teknologi som en abonnementsbasert plattform som en tjeneste. I dag har selskapet store kunder som Eika, Cultura Bank, Frelsesarmeen og Norges Vel. Bidra.no den administreres også som en uavhengig plattform for crowdfunding basert på belønninger og donasjoner.
– Den største sløsingen med tid er drømmer, gode gjerninger, prosjekter og resultater, som aldri blir realisert fordi det ikke er noe omfang som forbinder dem med de riktige ressursene, sier gründer Jan Olav Ryfetten i Bidra, og forteller at målet var å være nasjonal portal for norsk frivillighet.
De ønsker først å fokusere på implementeringen av den nylig inngåtte avtalen med Eika Gruppen, samt på noen andre muligheter i Norge. Deretter vil produktene internasjonaliseres for lansering i markeder der Induct holder til, hvor crowdfunding og hardt arbeid står sterkt.
Både nasjonalt og internasjonalt vil Induct møte hard konkurranse når det gjelder å ta Bidra til neste nivå. Her hjemme er det for eksempel Spleis, der ute i verden kjempen Patreon.
Oppkjøpet gjøres av eierne av Bidra som mottar aksjer i Induct. De første fire millioner kroner i aksjer. Dersom Bidras inntekt kan økes med 25 % i 2023 sammenlignet med 2022, vil eierne motta ytterligere fire millioner kroner i aksjer.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»