I supermarkedet kan kunst kommentere samfunnet

«Klovner organiserer, klovner organiserer» høres på politiradio om en gruppe klovner som gjør narr av noen politimenn. De kaller seg klovneaktivister og møter opp både på stevner de er enige i og stevner de er imot.
– Det morsomste noensinne er å gjøre narr av fascister, sier Robyn Hambrook, som var i Stockholm i midten av april for å undervise i et kurs om klovneaktivisme.

I en bakgate ved siden av Medborgarplatsen i Stockholm står fem personer og skifter klær. Av med jakken og av med de røde luene av ulike slag. Sist men ikke minst, kom igjen med den røde klovnenesen. Vel fremme på torget har de satt opp en bordplate som kan lenes mot en eldre koffert, slik at forbipasserende kan lese hvem de er: tell innbyggerne.

– 1, 2, 3. Her har vi tre personer vi kan legge til statistikken. La oss hjelpe regjeringen, som må bruke 500 millioner SEK på folketellingen. Vi kan gjøre det gratis, roper en av klovnene til de forbipasserende.

Klovnene Camilla og Karin teller befolkningen på Medborgarplatsen i Stockholm. Foto: Johan Marklund

De fleste forbipasserende ler og leker med. Noen stiller spørsmål om folketellingen. Andre passerer raskt. Det er like etter lunsjtid på en torsdag i midten av april. Regnet henger i lufta.

– Eller tilhører du skyggesamfunnet? Regjeringen prøver å finne dem, sier en av de andre klovnene på stedet.

«Er du en del av skyggesamfunnet», spør forbipasserende Karin, Andrea og Mehdi kursdeltakere på Stockholms Medborgarplatsen. Foto: Johan Marklund

I budsjettloven for 2023 beskriver regjeringen folketellingen slik: «For å få bedre kontroll med hvem som oppholder seg ulovlig i Sverige og for å bekjempe velferdskriminalitet og organisert kriminalitet, er det viktig at Staten styrker kontrollen med folketellingen» . I praksis kan dette være kontroller i det som anses som «risikoområder» for tilgang blant annet for ulovlige innvandrere.

– Det blir nok en utvidelse av Tidö-regjeringens politikk med blant annet besøkssoner rettet mot enkelte områder, sier Camilla, før aksjonsstart.

– Etter valget kom den desperate følelsen av å ville gjøre mer. Gjør her og nå i samfunnet vårt og klovnen er vårt verktøy.

Rebell Army of Clowns

Kampanjen er en del av et fire dagers kurs og dette arrangementet finner sted på den siste dagen av kurset Nomadic Clown Rebel Academy. Et fire dagers klovneaktivismekurs med 16 deltakere. Muligens den første i sitt slag i Sverige. Uansett, det er den første klassen som Hilary Ramsden og Robyn Hambrook underviser under denne ordningen. Begge er britiske og har lenge planlagt et reisekurs i klovneaktivisme. Begge har lang erfaring med å kombinere sitt politiske engasjement med klovneri.

Robyn Hambrook. Foto: Johan Marklund

– Jeg begynte å føle at mitt tidligere arbeid i teateret ignorerte krisene som pågikk i verden. Inne i teatret fikk vi folk til å føle seg vel, men utenfor sto verden i brann. Så jeg begynte å lete etter en måte å kombinere drama med aktivisme og fant CIRCA, som Hilary var med å grunnlegge i 2003, sier Robyn.

CIRCA, eller The Clandestine Insurgent Rebel Clown Army, er en antiautoritær, antikapitalistisk klovneaktivistgruppe, med opprinnelse i Storbritannia. Gjennom direkte aksjon og sivil ulydighet har gruppens aktivister lovet seg mot blant annet militarisme, rasisme og for klimaet.

– Gruppen ønsket å finne en måte å bryte det binære forholdet mellom demonstranter og politi og samtidig leke med autoritarisme. Gjennom klovnen kan du ha det gøy mens du er sint på politikk, sier Hilary.

Forbindelse mellom demonstrant, politi og forbipasserende

Å bryte det binære forholdet mellom demonstranter og politi betyr også å inkludere de som ser på demonstrasjonen. Klovneaktivister blir dermed bindeleddet mellom tilskuere, demonstranter og politiet, forklarer Hilary.

På begynnelsen av 2000-tallet ble CIRCA også infiltrert av britisk politi, noe som ble offentliggjort i forbindelse med «Spy cop»-skandalen som brøt ut i britiske medier. En undercover-agent med kodenavnet Lynn Watson er identifisert. Offiserer som spionerer på og infiltrerer venstreorienterte grupper er en langvarig og kritisert metode for britisk politiarbeid.

Fra hoffnarr til hovedunderholder

Robyn forteller hvordan klovnen historisk sett har vært en politisk kommentator og ofte vært nær makten, for eksempel hoffnarren, men hvordan klovnen i dag har blitt henvist til underholdning og har blitt formalisert og kapitalisert.

– Jeg begynte å tenke på om vi kan returnere klovnen til politikken. Kommenter, utfordre, ert, undervis, vær satirisk og endre maktforhold gjennom latter. Klovnen har en svært lav status i dag, noe som gjør ham ufarlig. Det betyr igjen at han kan komme veldig nær makten.

Hilary Ramsden. Foto: Johan Marklund

Snakk om en protest i Bristol, England. Det var en fredelig demonstrasjon og politiet ble satt inn for å vise sin tilstedeværelse. Umiddelbart dro klovnene dit. På politiradioen hørte de «klovner organiserer, klovner organiserer».

En klovn spurte om han kunne pusse politimannens sko. En annen spurte om betjentene ville smake på nøttene han hadde med seg. En dør løp og traff en av politimennene. Klovnen kastet seg umiddelbart i bakken og ba om unnskyldning.

– Vi andre sa «det er greit, vi skal straffe henne». Skal vi sparke eller slå? Hva fungerer best?». Politiet følte seg svært ukomfortabel. For oss var det en måte å vise politiets dumhet.

En annen gang var det 1. mai i Porto, Portugal. Robyn sier de tenkte lenge på hva de skulle ha som innspill, fordi de delte demonstrantenes synspunkter.

– Men vi ville ikke komme dit og bare si «vi er OK med det», så vi kledde oss ut som manager og sa «takk for all overskuddet». Det var en interaksjon med demonstranter som ropte «boo» og oss som sa ting som «men hva, du har to dager fri i uken». Det er en fordel med klovnen, vi får spille undertrykkeren, sjefen, sier Robyn.

Men det må ha vært tider da demonstranter reagerte mer negativt?

– Ja, det kan være følsomt. Vi går ofte inn fra siden hvis vi ser en åpning. Spørsmålet er, hvordan kan vi klovne alvorlige saker slik at vi ikke undergraver budskapet, Robyn.

Et annet internasjonalt eksempel på klovneaktivisme er de finske Loldiers of Odin som har reist til Nazi Soldiers of Odin-protester for å latterliggjøre dem på ulike måter og deres budskap.

– Det absolutt morsomste å gjøre narr av er fascistene. De er så seriøse og hater å bli gjort narr av. Derfor er de perfekte mål for klovner, sier Robyn.

– Klovnen er en god måte for både samhandling og å bryte isolasjonen. For meg er det en politisk handling, sier kursdeltaker Mehdi. Foto: Johan Marklund

Mens folketellingen foregår på Medborgarplatsen, samlet den andre halvparten av kursdeltakerne seg på Södermalmstorg. På et skilt står det «Isberget smelter» og de holder en form for avsporet svømmeskole på torget.

– Når vannet stiger, må du kunne svømme. Kan du svømme?, spør de en av alle som strømmer ut fra t-banestasjonen ved siden av.

Sarah, en av kursdeltakerne, sier hun ser på klovnen som en kraft mot underholdningssamfunnet.

– Klovnen har ingen og bryr seg ikke om status. For meg symboliserer klovnen lek og i samfunnet vårt har vi for lite lek, sier han.

Mehdi er i utgangspunktet skuespiller og en av kursdeltakerne. «Jeg har allerede begynt å tenke på hvordan jeg skal ta det jeg har lært her til gatene. Klovnen er et flott aktivismeverktøy. Jeg vet ikke om det vil føre noe sted, men vi får se, sier han. Foto: Johan Marklund

Andrea, også kursdeltaker med klovnenavnet Görransson, forteller hvordan hun ikke følte seg helt komfortabel i en aktivistsammenheng, men at dette er et alternativ hun føler seg trygg på.

Siste dag med undervisning på Nomadic Clown Rebel Academy. Foto: Johan Marklund

– Gjennom klovnen kan du forstyrre normer og ideer, og du kan endre virkelighetens betingelser gjennom fantasi, samtidig som du inviterer andre til å leke og samhandle, sier han.

Klovneorganisasjon er faktisk mot sin natur. Det er i hvert fall det Camilla mener.

– Men klovnen er også anarkisten par excellence. Hvis noen ber deg gjøre på en bestemt måte, må du nesten gjøre det motsatte. Det er klovnens jobb i livet å være i opposisjon og være på de svakes side. I den politiske situasjonen vi befinner oss i, ser det ut til at tiden er inne for at vi skal samles, sier han.

Den tar også opp betydningen av satire og den historiske betydningen av klovnen som hoffnarr.

– Friske bedrifter ser verdien av satire. Det er i farlige samfunn makt ikke kan lekes med, og det er det som skjer her, sier han.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *