Hundrevis av bedriftskunder utvist fra store banker

Helena Svensson, forretningsområdeleder i Solteq.

I kjølvannet av pandemien utvikler e-handel seg i et frenetisk tempo, og dette stiller nye krav til tekniske systemer som bedre visualiserer forbrukernes kjøpsmønstre og gjør smartere bruk av data.

Her kan IT-selskapet Solteq tilby hjelp.

– Tidligere har forhandlere ofte valgt alt-i-ett-løsninger for sin e-handel. Nå ser vi at de er mer åpne for å ha ulike spesialiserte systemer. Det er en buffet å velge mellom og vi er flinke til å samle de beste løsningene og integrere dem, sier Helena Svensson, forretningsområdeleder i Solteq.

Netthandel har vokst sakte men sikkert det siste tiåret og fikk et skikkelig løft da pandemien brøt ut tidlig i fjor. Plutselig begynte helt nye forbrukergrupper å handle på nett.

Det har stilt nye krav til nettbutikkene og har samtidig åpnet for muligheter for å lære mer om kjøpsmønstrene til disse nye forbrukergruppene for å møte deres behov.

– Det er kommet til en helt ny målgruppe som ikke var vant til e-handel før. Og her har vi sett en økning i etterspørselen etter tjenester og systemer som hjelper selgeren med å analysere og forstå kjøpsatferden til ulike kundegrupper. Det handler om å gi relevant informasjon til rett tid, for rett og slett å skape en enklere netthandelsreise for dem, sier Helena.

Ønsker om bedre tekniske løsninger

Samtidig har den teknologiske utviklingen ført til en endring i nettbutikkene, som i økende grad har behov for spesialiserte løsninger.

– Tidligere bygde de e-handelen sin på bedriftssystemet sitt, hvor de hadde alle grunnleggende data. De viste frem varene sine og presenterte en pris. Nå er kravene mye høyere om man skal fortsette å være relevant i markedet, sier Helena.

I dag er det nødvendig å ha flere systemer individuelt optimalisert for sin oppgave. Dette kan være systemer for produktinformasjon, bildehåndtering og smarte kasseapparater.

– Systemer for dybdeanalyse av data er et av våre kompetanseområder og brukes i økende grad av e-forhandlere. Vår innsikt gir rask innsikt som enkelt kan omsettes til effektive tiltak. Dette har lenge vært gjort i fysisk handel, hvor de undersøkte forbrukernes bevegelsesmønstre og handleatferd i butikken, for å finne ut hvor de skulle plassere godteriet og melken. Nå gjør vi det samme innen netthandel og analyserer dataene på ordentlig, sier han.

Til syvende og sist handler det om å få forbrukerne til å handle, gjøre dem fornøyde, og viktigst av alt, få dem til å komme tilbake.

Solteq har en bred leveranse

Det finnes flere løsninger på markedet i dag. Solteq jobber med begge tredjepartssystemer og utvikler også egne løsninger for å møte hver enkelt kundes spesifikke behov.

– For å vokse som forhandler og kunne levere flotte resultater til dine forbrukere, må du ha en god løsning. Solteq er i stand til å levere en komplett løsning som består av mange ulike systemer som vi enkelt kan integrere med hverandre, sier Helena, og avslutter:

– Vi er raske og kan tilby mye for både fysisk handel og e-handel.

Om Solteq

IT-selskapet Solteq ble grunnlagt i Finland i 1982 og har i dag en sterk tilstedeværelse på det nordeuropeiske markedet.

Solteq tilbyr IT-løsninger for handel, hoteller, restauranter og barer, samt robotikk og energi.

Solteq har totalt rundt 700 ansatte, fordelt på 15 kontorer i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannia og Polen.

Mer informasjon på: www.solteq.se

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.