Hovedlinjen Norrköping-Hässleholm sør er stengt

Fra 12. juni til 05.00 den 19. juni stenger det svenske Trafikverket Södra Main Line mellom Norrköping og Hässleholm, en strekning på cirka 35 mil. Årsaken er en nødvendig kraftsamling for å ruste opp og modernisere en av Sveriges mest trafikkerte jernbanelinjer.

Det er en lang rekke arbeider av ulik karakter som er koordinert for å utføres i det som vil bli en uvanlig travel uke med sporarbeid på to spor i Sør-Sverige. Dette er Södra Main Line, delen mellom Norrköping og Hässleholm, og Coast to Coast Line, mellom Värnamo og Växjö. Dette innebærer for eksempel utskifting av punkter og spor, modernisering av sporveksler og utstyr av kontaktledninger, samt oppgradering av kommunikasjonsutstyr i om lag 50 teknologihus.

Arbeid med søndre trasé fra 12. til 19. juni
Norrköping – Linköping: bytte av plattformer (Södra hovedlinje)
Kimstad: utskifting av gir som har nådd sin tekniske levetid. Tilkobling av siste del av luftledningen for å elektrifisere strekningen Kimstad – Skärblacka. (Sør hovedbanen og Kimstad–Finspångbanen).
Norsholm: Utskifting av kontaktskinne (kontaktlinje) på Norsholmbroen. (Sør hovedbane).
Norsholm: Ombygging av veibrua (Södra stembanan).
Mjölby: plattformarbeider og LTS (Southern Main Line) arbeider.
Mantorp: Mantorp el-anlegg skiftes og oppgraderes (Södra Hovedbane).
Nässjö: koblingsanlegg i Nässjö skiftes ut og oppgraderes (Södra Main Line).
Värnamo: Utstyr og koblingsanlegg (Kyst til kyst-linjen).
Värnamo – Forsheda: sporskifte (Kyst til kyst-linjen).
Sjöatorp: riving av en veibro (Kyst til kyst-linjen).
Alvesta: Rekonstruksjon av Alvesta jernbanestasjon og forbindelsen til Södra stembanan. Flytting og utskifting av 14 sporveksler, sporskifte i Gemla samt kontaktledning og koblingsanleggsjustering på Kyst til Kyst-banen.
Älmhult – Nässjö: Håndtering av inspeksjonsobservasjoner og forebyggende vedlikeholdstiltak (Södra Stambanan).
Älmhult – Hässleholm: revisjon av kontaktledningen (sørlig hovedledning).
Oppgradering av rundt 50 datautstyr i Teknologibygget.

– Alle disse arbeidene er viktige for å legge forholdene til rette for et mer pålitelig og punktlig veinett. Södra stamban har en lang historie og med den trafikkutviklingen vi har sett de siste tiårene med flere tog både tyngre og raskere, har slitasjen økt betraktelig, sier Jenny Nilsson, prosjektleder med ansvar for å koordinere sporarbeidsuka ved Sodra. Tamban.

Det svenske Trafikverket ruster opp, moderniserer og utvider jernbanen
Selv om behovet for modernisering er stort, er ambisjonen at trafikken skal påvirkes minst mulig av våre arbeidsplasser. Det meste av arbeidet gjøres derfor om natten og i helgene når det er færre tog. Men noen ganger er det ikke nok med en ekstra natt eller helg, i så fall trenger det svenske Trafikverket mer tid til å ta igjen alt.

– Vi respekterer fullt ut at arbeidet vårt innebærer mer eller mindre plagsomme stopp i folks hverdag, og derfor har vi forsøkt å samle inn så mange verk som mulig når vi fortsatt må stenge sporene. Selv om togtrafikken på skinnene blir midlertidig forstyrret, vil det være erstatningstrafikk. Du kan finne informasjon fra de respektive jernbaneselskapene, som jeg vet gjør alt for at du som reisende skal sette sammen ditt daglige puslespill, avslutter Jenny.

Kilde: Transportstyrelsen

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *