Her kommer Volvo EX90, men vent

Da Volvo i dag avduket sin tredje elbil, EX90, ble den beskrevet som «begynnelsen på en ny æra». Det stemmer også, for i motsetning til de to XC40 og C40 er EX90 den første elbilen fra Volvo som også ble bygget som elbil fra bunnen av.

Etter å ha lært mye om teknologien de siste ukene, fikk vi endelig se hvordan EX90 er. Karosseriet er basert på stilspråket til XC90, men med mer avrundede og fremfor alt myke former. Rundheten avbrytes av rette linjer både ved front- og baklyktene.

Bilen ruller på store 22-tommers hjul, men har også en lav front for bedre aerodynamikk. Luftmotstandskoeffisienten er hevdet til 0,29, noe Volvo beskriver som lav for en syvseters SUV.

Volvo EX90

Volvos signatur «Hammer of Thor» foran har fått en ny pikselert design og kan brettes bort. Bak pikslene er kraftigere lys for mørket.

Bak fortsetter frontlyktene helt til bakluken i form av prikker – muligens en ny funksjon vi får se på andre fremtidige Volvo-modeller.

EX90 bruker SPA2-plattformen, som er den samme som Polestar 3 som hadde premiere for noen uker siden. Derfor er det heller ikke overraskende at mange av de tekniske spesifikasjonene er gjenkjennelige. I tillegg til at begge bilene bruker en ny Volvo-utviklet elektrisk motor, finnes det samme store 111 kWh-batteriet også i EX90, som tilbyr en rekkevidde på opptil 60 miles.

Den kan lades opp til 250 kW og skal derfor kunne lade 10 til 80 prosent på 30 minutter eller 18 mil på ti minutter.

EX90 blir den første Volvo-bilen som tilbyr toveis lading. Med det skal bilen kunne fungere som et mellomlag av grønn energi for å jevne ut strømnettet eller brukes til å drive dingser i hjemmet ens.

EX90 er tilgjengelig i to versjoner, begge med firehjulsdrift fra to elektriske motorer. Standard tvillingmotor har 408 hestekrefter, 770 lb-ft dreiemoment og en offisiell rekkevidde på 58,5 miles.

Performance-versjonen har mer kraft med 517 hestekrefter, 910 lb-ft dreiemoment og en litt kortere rekkevidde på 58 miles.

En annen gjenkjennelig detalj fra Polestar 3 er at den bakre elektriske motoren har dreiemomentvektor. Den fordeler kraften mellom hjulene for å hjelpe til med svinger og få bilen til å føles lettere.

Men en sterk forskjell til Polestar 3 finnes på innsiden, hvor Volvo EX90 har plass til syv personer. Akkurat som karosseriet er også interiøret essensielt og dominert av den vertikale skjermen i midtkonsollen. Med sine 14,5 tommer er den betydelig større enn tidligere Volvo-modeller. Akkurat som før er infotainmentsystemet drevet av Google. Bilen har også 5G-tilkobling og kan motta oppdateringer over luften, OTA.

Ifølge Volvo skal EX90 vise selskapets fremtid. Og den er ikke bare elektrisk, men har stort fokus på teknologi. Det er blant annet mulig å åpne bilen med telefonen på ti meters hold. Ulike sjåfører kan også ha ulike profiler slik at bilen vet hvordan setene og radioen skal stilles inn.

Og de som trodde Volvo allerede følte seg litt tilregnelig, har nå gryn i møllen.

Fordi teknologien ikke skal handle om den raskeste prosessorkraften eller de kuleste funksjonene. Men fremfor alt for å gjøre bilen tryggere.

Volvo hadde allerede sagt at EX90 ville være den sikreste bilen de noen gang hadde produsert. For å oppnå dette har EX90 totalt 30 forskjellige sensorer som til sammen leser både eksteriør og interiør av bilen. Informasjonen brukes til å lage et «usynlig skjold» rundt bilen og interiøret skannes også slik at du ikke lar et barn ligge i bilen på en varm sommerdag.

Over frontruten er standard Lidar-radar. Den spiller en nøkkelrolle i autonome kjøreegenskaper som Volvo sier vil komme senere. Men for øyeblikket er hovedformålet å øke sikkerheten og hjelpe sjåføren.

Ifølge Volvo kan lidarradar «se» 250 meter i mørket for å kunne oppdage farer på veien lenge før deg. Den kan også varsle om jettegryter og jettegryter.

Volvo begynner å ta imot bestillinger på EX90 i dag og prisen starter på 1 085 000 SEK. Velger du Performance-versjonen starter prisen på 1 187 500 SEK.

Det er også mulig å abonnere på bilen fra 14 995 SEK per måned eller 15 995 SEK per måned for Performance-versjonen.

Men den som vil legge inn en bestilling må smøre seg med tålmodighet. Volvo sier ingenting om når leveransene til Sverige starter. Men hvis du bestiller en på siden nå, er estimert levering kun mellom 16 og 18 måneder.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *