Her er Skellefteås første battericelle

Northvolt avduket sin første battericelle fra Skellefteås milliardfabrikk. Derfor holdt selskapet tidsplanen, produksjonsstart innen utgangen av 2021.

Cellen, som rullet av båndet i går, symboliserer fødselen av en ny industri i Europa: produksjon av battericeller i gigantisk skala. Det vil møte en forventet gigantisk etterspørsel etter elbilbatterier.

Som Northvolt påpeker er dette ikke bare Northvolts første battericelle, men faktisk hele Europas første battericelle.

Svenske Northvolt var den første som annonserte en europeisk spillefabrikk for litium-ion battericeller, og Northvolt er den som også kan regnes som den første til å sette den i produksjon.

Merk imidlertid den «europeiske» kvalifiseringen. Asiatiske selskaper har lenge administrert gigabyte i Europa.

En annen kvalifikasjon er at dette faktisk ikke er Northvolts første kommersielle battericelle. Selskapet har en liten utviklingslinje i Västerås. Cellene derfra har vært brukt i Northvolts batterilager siden 2020.

I dag, i Northvolt-spor, forventes mer enn 30 gigabyte i Europa, av europeiske, asiatiske og amerikanske aktører.

Veteraner fra de asiatiske gigantene hjelper også europeiske start-ups på alle nivåer, fra celledesign til fabrikkgulv, med å få i gang produksjonen.

Asiater hjelper også i Nord-Amerika. I USA ble gigabyte designet av Ford, General Motors, Stellantis og Volkswagen i samarbeid med SK, LG og Samsung.

Mange flere konsertfabrikker vil bli annonsert. Det var den amerikanske elbilpioneren Elon Musk som laget begrepet «gigafabrik» på battericellefabrikker med årlig kapasitet regnet i GWh.

Elon Musk spådde i 2017 at elektrifisering ville kreve 100 gigabyte globalt. Mange var skeptiske. Men ikke to svenske Tesla-ansatte, Peter Carlsson og Paulo Cerruti, som dannet SGF Energy (Swedish Gigafactory) i 2016, senere Northvolt.

En viktig faktor bak Northvolts suksess er at Sverige og EU også trodde nok på Musk og selskapet til å gi sikker støtte til Northvolt.

Northvolt mottok i 2019 store investeringer fra flere bilprodusenter. I 2021 la VW inn en ordre på 120 milliarder svenske kroner. Det var den definitive bekreftelsen på gründerideen.

Northvolt har 30 milliarder dollar i bestillinger til dags dato. De første kommersielle leveransene fra Skellefteå vil skje i 2022. Det som venter nå er å foredle og foredle produksjonseffektiviteten enda mer. Løsningene vil bli kopiert til andre Northvolt-anlegg.

Northvolt One har så langt 500 ansatte fra 56 land. Det blir rundt 3000. Skellefteå vil vokse med rundt 10.000 mennesker, inkludert lokale underleverandører og bivirkninger.

Northvolt planlegger flere konsertfabrikker i Europa og har også begynt å se til Nord-Amerika og til og med Asia.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg.