– Bilen har blitt en hellig ku i norsk politikk, sa miljøverner Une Bastholm under en til tider heftig debatt om bompenger under den politiske uken i Arendal.
Bompenger har i flere tiår finansiert byggingen av Norges veier. Bilistene i Norge betaler nå rekordbeløp i bompenger; Ifølge en prognose 11 milliarder norske kroner i fjor og 13 milliarder i år.
I Bergen, Norges nest største kommune, har partiet No Toll FNB oppnådd over 20 % på meningsmålingene de siste månedene. Partileder Frode Myrhol sier folkelig sinne mot bompenger i stor grad skyldes at mye av bilistenes avgifter nå går til kollektivtransport og ikke veibygging.
– Når folk ser at 70-90%. det går utover veibygging, men det er bare bilistene som må betale, de føler at de betaler uten å få noe tilbake. Det er dette som forårsaker opprør, sier Frode Myrhol til Ekot.
I forkant av kommunevalget 9. september forsvares imidlertid bompenger av Oslo bystyrepresident Raymond Johansen i det sosialdemokratiske Arbeiderpartiet. Han mener skattene har skapt et betydelig bedre miljø i den norske hovedstaden.
– Vi har nå brukt bompenger til å bygge ut kollektivtrafikken og kollektivnettet. Det betyr at i dag reiser over 50 % kollektivt for å komme seg på jobb. Luftkvaliteten er bedre. Vi er fornøyd med hvordan det fungerte.
Men når du og partiet ditt prøver så hardt å få til dette, risikerer du egentlig ikke makten i Oslo, med tanke på hvor mange opprørte mennesker det er?
– Ja det er sant. Men jeg tror på ærlighet. Jeg tror hvis du stemmer på bompengepartiet vil du få bompenger. Stemmer du på Fremskrittspartiet får du bompenger, stemmer du Høyre får du bompenger, stemmer du Arbeiderpartiet får du bompenger.
– Det finnes ingen annen kortsiktig finansieringsmodell. Så jeg mener det bare handler om å få velgerne bak kulissene, sier Raymond Johansen.
Etter initiativ fra Fremskrittspartiet pågår det for tiden forhandlinger mellom de fire regjeringspartiene om bompenger og infrastrukturinvesteringer i norske storbyer. Forhandlingene forventes å bli fullført når som helst nå. Ifølge flere evaluatorer forventes det imidlertid en fornyelse fremfor en revolusjon fra det norske bompengesystemet.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»