DN møter ham på Spånga-fabrikken nordvest i Stockholm. Rullestolen er den mest fleksible han har kjørt i siden motorsykkelulykken i en konkurranse i 1976. Egen design og konstruksjon, laget av karbonfiber – veier 4,4 kilo.
– Ja, jeg vet det er det enkleste i verden, jeg vet.
Han fortsetter:
– Når jeg setter meg i bilen tar jeg av hjulene med hurtigkobling og jeg må bare løfte 2,1 kilo av rullestolrammen – et konkurransefortrinn.
Panthera har siden oppstarten i 1989, med ordene til Jalle Jungnell, hun var besatt av vekttap. I dag tilhører du verdenseliten når det kommer til såkalte manuelle aktive rullestoler, den typen du lett kan flytte rundt på i samfunnet.
Selskapet har rundt 100 ansatte, inkludert datterselskaper i Norge og Wales, som omsetter for rundt 200 millioner i året med god lønnsomhet. En klar kandidat for overtakelse har den vært i ti år.
– Høsten 2017 var de tre selskapene som ønsket å kjøpe oss, ett av dem var Permobil. Jeg sa nei, men bestemte meg samtidig for at hvis jeg noen gang solgte, så skulle det være for dem. Jeg vil ikke bli slukt av et venturekapitalselskap som bare vil presse det beste.
Fire år senere skjedde det, handelen ble avsluttet i august, kjøpesummen er hemmelig, men det gjorde ham tydeligvis glad.
– Jeg har akkurat fylt 68, døtrene mine er lærere og vil ikke ta over, Permobil er en sunn bedrift med langsiktighet som norm og med muskler til å få oss til å vokse enda mer. Jeg blir værende som konsulent og lærer nye ting, sier Jalle Jungnell.
Selskapet hans er nå overtatt av en av Wallenberg-familiens mer ukjente gullkalver, Permobil, som siden 2013 har vært en del av Investors unoterte aksjedatterselskap Patricia Industries. Selskapet er verdensledende innen elektriske rullestoler, med oppkjøpet med cirka 1700 ansatte i 16 land og rapporterte omsetning på nesten 4,5 milliarder SEK året før pandemien.
– Vi er to bedrifter med et veldig høyt teknologisk nivå, som kan lære av hverandre. Vi jobber begge med utgangspunktet for å løse den enkeltes situasjon. Noen ganger passer en stol i karbonfiber, noen ganger en elektrisk, sier Bengt Thorsson, administrerende direktør i Permobil.
Men kjøpte du også Panthera for å tjene penger?
– Absolutt, vi ønsker å øke salget av Panthera-produkter ved hjelp av vårt veletablerte globale nettverk. Størrelse gir fordeler, slik at vi også kan engasjere oss og påvirke markedet, og bevise at våre løsninger har den beste teknisk medisinske kvaliteten. Her fortsetter kravene til sertifisering å øke, noe som vil konsolidere markedet.
Permobil selv har allerede presset på for denne utviklingen. Siden Investor overtok har salget nesten tredoblet seg gjennom halvparten av egen vekst og halvparten av oppkjøpene. Lønnsomheten har også blitt bedre.
– Det var en stor fordel å ha Patricia som eier i en tid som var rotete for mange av våre konkurrenter – og for oss også. Men vi kan fortsatt investere i fremtiden, øke vår forskning og utvikling med 25 prosent.
Utvikling handler i stor grad om avansert elektronikk og programvare.
– En god elektrisk rullestol betyr ikke bare å gå fra A til Å, men vi ønsker ved hjelp av den teknologiske forebyggingstjenesten å kunne øke sikkerheten og handlefriheten til den enkelte.
I dag er det rundt 10 000 Permobil elektriske rullestoler koblet til nettverket. Dette lar deg digitalt overvåke ytelsen til stolen og skifte batteri i god tid eller bytte ut en joystick som begynner å bli lav.
– Men la oss også se på ting som er åpenbare i moderne biler: Et ryggekamera eller sensorer som hjelper deg inn gjennom en smal heisdør. Det er bra for brukeren og samtidig er det mulig å redusere behovet for service, sier Bengt Thorsson.
Permobils største markeder er Europa og Nord-Amerika, dette er rundt 20 land som selskapet går inn i med støtte fra personer med funksjonsvariasjoner.
– Så vi har en sjanse til å vokse etter hvert som land forbedrer seg økonomisk. Nå ser vi det skje i noen asiatiske land, men også i de tidligere øststatene.
Pandemien har også rammet Permobil. Det var vanskelig for selgere å møte kundene fysisk, noe som reduserte salget: de var i underkant av 4 milliarder svenske kroner innen 2020. Samtidig økte kostnadene på grunn av mangel på databrikker og globalt logistisk hjerteinfarkt.
– Vi trodde vi skulle komme tilbake i fjor, men nå er målet å komme tilbake til pre-pandemiske salgsnivåer i 2022 i stedet.
– Vi ser ikke vesentlige forbedringer med tanke på logistikkproblemer i 2022, vi har måttet flytte fra skip til fly og jernbane. Nå har vi imidlertid redesignet våre elektroniske plattformer slik at de ikke lenger lider av mangel på halvledere, sier Bengt Thorsson.
Les også: «Vi hjelper alle, inkludert Taliban-soldatene»
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»